Klienci bywają różni i jeśli prowadzisz własną firmę zapewne niejednokrotnie się o tym przekonałeś.
W tym poście postaramy się wyjaśnić tobie, drogi czytelniku na czym polega różnica pomiędzy klientem z którym współpracuje się przyjemnie, a takim z którym bywają różne problemy. Jako firma zajmująca się między innymi stronami www, cieszymy się z każdej okazji pozwalającej nam pomóc w rozwiązaniu problemu naszego klienta. Od czasu do czasu trafia się jednak taki zamawiający, który dość skutecznie takie poczucie u nas niweluje.
Tacy klienci często dają wczesne sygnały pozwalające ich rozpoznać jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, nie jest to jednak regułą i bywa iż dopiero przy zaawansowanych pracach pojawiają się pierwsze poważne oznaki iż coś jest jednak nie tak jak powinno.
Projektowanie stron www – nasza oferta dla Ciebie.
Co charakteryzuje złego klienta w naszej branży?
- Oczekuje więcej pracy niż wynika z zamówienia lub wyceny.
- Uważa, że wprowadzenie każdej zmiany i poprawki zajmuje najwyżej kilka minut.
- Zmienia początkowe elementy i ustalenia w momencie zaawansowanych prac.
- Jest bardzo oszczędny w kwestii dzielenia się swoją opinią na temat projektów i wykonanej pracy.
- Chciałbym żywcem skopiować dla siebie stronę innej firmy.
- Prosi projektanta o pomoc ze wszystkim związanym z komputerem (np. jak zainstalować drukarkę).
- Szantażuje iż zawsze może znaleźć kogoś, kto zrobi to taniej.
- Nie odpowiada tygodniami lub miesiącami na korespondencję dotyczącą swojego projektu.
- Traktuje projektanta jak każdego “zwykłego” pracownika obsługi klienta w innych firmach.
- Uczy web designera jak być web designerem.
Oczywiście kombinacja wszystkich tych wyznaczników w postaci 1 osoby jest nieprawdopodobna, ale poszczególne przypadki zdarzają się od czasu do czasu – zwłaszcza, jeśli działa się na rynku tak długo jak w przypadku naszej firmy. Często nie jest to bezpośrednio wina klienta, lecz skutek jego doświadczeń, które uformowały go w taki sposób poprzez obcowanie ze złymi praktykami lub sprzedawcami.
Co charakteryzuje dobrego klienta dla agencji interaktywnej?
- Prosi o przedstawienie realizacji i projektów wykonawcy.
- Dopytuje o szczegóły w momencie gdy jakieś zagadnienie jest niezrozumiałe.
- Rozumie skąd wynikają koszty i co otrzyma w zamian.
- Określa dostępny budżet realizacji a nie “łowi” najtańszą ofertę.
- Przedstawia kilka przykładowych witryn, jakie mu się podobają.
- Dostarcza terminowo materiały potrzebne do wykonania projektu (logo, zdjęcia, treści).
- Poświęca codziennie fragment swojego czasu na komunikację na temat projektu.
- Rozumie, że w pewnych aspektach projektu po prostu wiemy jak to zrobić lepiej.
Koniec końców to jednak na nas, jako wykonawcy spoczywa odpowiedzialność za projekt i obowiązek takiego pokierowania klientem aby nasza wzajemna współpraca przebiegała bezproblemowo i zostały dotrzymane wszelkie terminy. Lubimy przy tym uczyć naszych klientów na czym polega nasz zawód i dlaczego pewne jego aspekty funkcjonują w ten a nie inny sposób. Mamy jednak nadzieję, że odnalazłeś się w grupie klientów dobrych 🙂