Dział opisujący charakter firmy jest jednym z najbardziej istotnych elementów strony internetowej.
Jak pokazują liczne analizy to właśnie ta podstrona generuje zazwyczaj najwięcej ruchu i jest przeglądana przez większość konsumentów. U podstaw takiego zachowania leży prosty, lecz często pomijany fakt iż biznes opiera się na współpracy międzyludzkiej a nie interakcji z maszyną.
Dział “o nas” lub “o firmie” staje się więc kluczowym elementem w budowie tożsamości firmy oraz utwierdzenia konsumenta w przekonaniu, że produkt lub usługa jaką wybrał jest naprawdę godna jego uwagi.
Zazwyczaj jednak jest on zbitkiem marketingowego bełkotu w połączeniu z nadużywaniem słowa “profesjonalny”, po lekturze którego klient tak naprawdę nie wie niczego o firmie i ludziach składających się na jej sukces .
W tym artykule postaramy się przybliżyć nieco sztukę tworzenia przemawiających działów o nas 🙂
Co powinien zawierać dział o nas?
Odrzuć chęć pisania oferty
Od prezentowania naszych produktów i usług mamy osobne działy na stronie www i niema sensu powielania tych treści ponownie w segmencie mającym na celu uchwycenie uwagi kupującego.
Punktem wyjścia powinny być potrzeby konsumenta i w jaki sposób firma jest w stanie je zaspokoić. Należy zadać sobie pytanie – co sprawia, że klienci wybierają nas a nie konkurencję? Jakie pytania zadają nam najczęściej? Co pomoże mu podjąć decyzję o współpracy?
Unikanie superlatyw
Często teksty auto-reklamowe są naszpikowane masą słów, które tak naprawdę nie mają dużego znaczenia gdy poświęcimy chwilę aby się nad nimi zastanowić. Słowa jak „doskonały, idealny, profesjonalny, dopasowany, unikalny” itd. tak naprawdę brzmią pięknie ale nie mówią nam tak naprawdę nic o biznesie czy produkcie.
To klient decyduje czy jego zdaniem produkt jest profesjonalny, nie firma który dany produkt sprzedaje. Zastępczo powinniśmy się skupić na dostarczeniu surowych faktów a nie PR’owego „ple ple” – np. „w roku 2014 świadczyliśmy 2516 usług dla klientów z całej Polski”.
Ludzka twarz biznesu
Niewiele z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale klienci naprawdę chcą zobaczyć kim jesteśmy, jak wyglądamy i jak nasza codzienna praca może okazać się im pomocna w realizacji konkretnych potrzeb lub celów.
Dział o firmie to idealne miejsce do prezentacji zespołu lub osób odpowiedzialnych bezpośrednio za dostarczanie konsumentowi tego czego potrzebuje. Powoduje to ocieplenie wizerunku firmy, jak również uświadamia klienta iż po drugiej stronie witryny/telefonu/emaila znajdują się tak naprawdę ludzie tacy sami jak on.
Oczywiście należy zachować umiar i w miarę możliwości oszczędzić pikantnych szczegółów 🙂
Niekończąca się opowieść
Nie należy przesadzać z ilością treści, gdyż konsument z pewnością nie przeczyta jej całej. Skupienie się na twardych faktach, konkretnych informacjach z szczyptą podglądu „za kulisy” zapewne zadowoli ciekawość większości osób poszukujących informacji.
Opowiadanie w ciekawy sposób historii na temat pomysłu, powstania i funkcjonowania biznesu z pewnością przykuje uwagę twojego klienta. Pamiętaj, że każda dobra historia musi mieć ciekawy wstęp, interesujące rozwinięcie i niezwykłe zakończenie.
Najczęstsze błędny na stronach „ o nas”:
Brak strony o nas
Szokujące aczkolwiek w niektórych przypadkach prawdziwe. Od czasu do czasu można natrafić na taką stronę internetową, gdzie firma nie wykazała żadnego wysiłku aby poinformować konsumentów co sobą reprezentuje.
Taki styl rozumowania jest najczęściej powiązany z błędnym przekonaniem, że konsumenta interesuje jedynie produkt i jak najniższa cena a wszelkie inne elementy są zbędne i nie wpływają na proces decyzyjny.
Stosowanie zdjęć stockowych zamiast realnych
Zwłaszcza młode, dopiero zaczynające firmy miewają problemy z prezentacją swojej działalności. Nierzadko praktyką staje się używanie zdjęć z banków zdjęć, różnego rodzaju stocków itp. w celu przekonania klienta, że tak faktycznie wygląda dana firma i to sobą reprezentuje.
Jest to z oczywistych względów bardzo ryzykowny kierunek działania, gdyż klient który rozpozna takie fałszerstwo -potraktuje firmę jako chcąca wprowadzić go w błąd i straci ona jakąkolwiek wiarygodność w jego oczach.
Podążanie za schematem
Jakby na to nie spojrzeć strona „o nas” powinna być najbardziej charakterystyczną i unikalną podstroną w naszej witrynie . Ilustruje ona bowiem to co dany biznes sobą reprezentuje a więc jego unikalny charakter, unikalny zespół pracowników oraz właściwe tylko jemu spojrzenie na daną branżę.
To trochę jak pisanie CV – od dawna wiadomo, że kierując się schematem ciężko tak naprawdę wybić się poza tłum bliźniaczo podobnych treści. Konsument odnosi wtedy wrażenie, że „gdzieś to już czytałem” lub „dokładnie wiem co tam będzie” i omija tekst szerokim łukiem.
Element zaskoczenia działa niewątpliwie na naszą korzyść.
Podsumujmy
Strona „o firmie” to takie wyjątkowe miejsca na naszej stronie www gdzie mamy okazję przekazać klientowi w jaki sposób możemy mu pomóc i co czyni naszą firmę oraz zespół ludzi na ją się składających wyjątkowymi.
Jest to również zazwyczaj jedyne miejsce, gdzie klient tak naprawdę uzyskuje wiedze na temat biznesu, gdyż wiele firm nie udostępnia/publikuje takich treści za pośrednictwem innych kanałów/mediów/materiałów reklamowych itp. elementów promocji.
Podkreśla to konieczność zadbania o jak najlepszy odbiór tego typu podstron na firmowych stronach www.