Google zapowiedziało iż strony pozbawione wersji mobilnych będą pojawiać się niżej w wynikach wyszukiwania.
Potwierdzając tym samym plotki i przypuszczenia jakie krążyły w branży od jakiegoś czasu. O ile kwestia dotyczy na tą chwilę jedynie zapytań wykonywanych przy użyciu urządzeń mobilnych- zapewne wkrótce czynnik ten pojawi się również w algorytmie dla urządzeń stacjonarnych.
Co to oznacza dla zarządzających stronami www?
Stajemy się mobilni
Z roku na rok stale rośnie ilość użytkowników korzystających z sieci za pośrednictwem urządzeń przenośnych – tabletów, smartfonów itp. Trend ten zapewne będzie się utrzymywać zważając iż na rynek konsumencki wkracza pokolenie ludzi młodych, dla których telefony z dostępem do sieci istnieją od zawsze.
O co więc chodzi z całym zamieszaniem?
Google doszło do wniosku, że jeśli dana witryna nie jest zoptymalizowana do wyświetlania mobilnego, nie ma sensu prezentowania jej w wynikach wyszukiwania jeśli użytkownik łączy się z tabletu lub smartfona. Do kryteriów oceny witryny dołącza nam więc czynnik mobilności, który spowoduje przetasowanie w indeksie i umieszczenie wyżej stron lepiej dostosowanych.
Trudno nie zgodzić się z tą filozofią Google, które w rezultacie dąży do zapewnienia użytkownikom optymalnego korzystania z zasobów sieci, nakładając przy tym samym dodatkowe obowiązki dla menadżerów stron pozbawionych wersji responsywnych lub mobilnych.
Co to jest strona mobilna/responsywna?
Współcześnie technologia programowania stron jest na tyle elastyczna, że pozwala twórcą na budowę ich w taki sposób aby same, automatycznie dostosowywały się do rozmiarów ekranów rożnych urządzeń. Albowiem wyświetlacz telefonu pracuje w innej rozdzielczości i proporcjach niż np. nasz domowy monitor. Te różnice powodują iż strona niezoptymalizowana wyświetla się niepoprawnie, ma zbyt małe czcionki uniemożliwiające czytanie lub jej elementy kolokwialnie mówiąc “rozjeżdżają się” i zmieniają położenie.
Dużą popularnością wśród projektantów cieszą się strony responsywne – dynamicznie zmieniające proporcje, nawet przy zmianie orientacji ekranu – zapewniając zawsze optymalny sposób przeglądania treści.
Jak mogę sprawdzić czy moja strona jest mobilna?
Google udostępniło narzędzie do oceny kompatybilności strony www z urządzeniami przenośnymi. Pod tym linkiem możemy samodzielnie sprawdzić optymalizację naszej strony www na urządzenia mobilne. Wystarczy wpisać jej adres a aplikacja dokona analizy, wyświetlając ostatecznie raport i ewentualną listę błędów do poprawienia.
Jeśli witryna nie była budowana z zamysłem mobilności może wymagać całkowitej przebudowy lub znacznych zmian w jej kodzie.
Czy muszę mieć stronę mobilną?
Nie, aczkolwiek jest to decyzja z którą wiążą się konkretne negatywne skutki. Skazujemy tym samym naszą witrynę na całkowite usunięcie z mobilnych wyników wyszukiwania, co z jednej strony może dezorientować klientów – z drugiej zmniejszyć część wizyt pochodzących z tego kanału pozyskiwania odwiedzin.
Trendy rozwijają się w jednoznacznym kierunku i pomimo wielu głosów sceptycznych względem serfowania po sieci za pośrednictwem telefonu czy tabletu – wersja mobilna jest już uważana za standardową funkcjonalność praktycznej i profesjonalnej witryny internetowej.