Nazwa.pl przeprowadziła internetową sondę na temat stron www wśród swoich klientów
“Raport na temat wykorzystania internetu i jego korzyści w prowadzeniu biznesu przez polskich przedsiębiorców” został opublikowany w październiku zeszłego roku. Wyniki zostały przetworzone i zgromadzone w dość schludnym dokumencie, z którego możemy dowiedzieć się kilku ciekawych informacji na temat stanu polskiego internetu oraz problemów z jakimi stykają się polskie firmy.
W tym artykule postaramy się przybliżyć nieco nasz pogląd na wyniki badania.
Pełna treść raportu doczepna jest tutaj.
Sprawdź również naszą ofertę projektowania stron www.
Czy posiadasz stronę internetową?
Tutaj brak dużego zaskoczenia – blisko 80% ankietowanych posiada własną witrynę. Interesujący jest jednak fakt, że 20% przedsiębiorców nie jest obecnych w sieci. Tak, nie przesłyszeliście się – co piąta firma w tym sektorze nie ma strony internetowej w 2015 roku.
Jak podaje nazwa.pl – blisko 50% pytanych to przedsiębiorcy prowadzący 1-osobową działalność gospodarczą.
Dlaczego nie masz strony internetowej?
Badanie próbowało ustalić powód braku zaangażowania przedsiębiorców w kreację strony firmowej. Największym czynnikiem powstrzymującym podjęcie działań były ograniczenia czasowe oraz zbyt wysokie koszty kreacji i utrzymania.
Co istotne – 50% badanych planuje podjąć pewne kroki w przyszłości do zmiany obecnego stanu. Jedynie 4% badanych z grupy nie posiadających witryny mówi wprost – że takowa nie jest im potrzebna.
Tutaj dane również nie zaskakują – brak czasu i środków jest oczywiście zrozumiały. Pewnym paradoksem jest jednak fakt, że dobrze zaprojektowana witryny może pomóc w rozwiązaniu tych dwóch problemów. Naszym zdaniem przedsiębiorcy w Polsce nadal źle podchodzą do zagadnienia własnej strony internetowej i możliwości jakie oferuje. Ten pogląd zostanie za chwilę wzmocniony przez analizę danych z następnego pytania.
Co skłoniłoby cię do założenia strony www?
Istotne jest aby dostrzec w odpowiedziach drugie dno, które nie jest dostrzegalne przy pierwszym kontakcie z danymi.
Blisko 50% badanych w tej grupie stwierdziło, że gdyby koszty wdrożenia były niższe oraz nie wymagały nakładu pracy z ich strony – byliby bardziej skłonni do podjęcia się realizacji własnej strony www.
Omówmy dlaczego te dane są niepokojące na wielu poziomach.
Niższe koszty
Profesjonalny webdesign jest drogi, kropka. Jest dziedziną łączącą bardzo wiele elementów ze świata informatyki, marketingu, sprzedaży i designu. W 95% przypadków wysokie koszty są czymś podyktowane i zazwyczaj wynikają z doświadczenia projektantów i zdolności do dostarczania czegoś lepszego niż konkurencja.
Ostatecznie jest to praca autorska, w której powstaje dzieło – unikalne, którego nie można odsprzedać, co w sposób oczywisty wpływa na finalną cenę.
Gotowe rozwiązania
Tutaj tkwi prawdziwy problem. Gotowce, szablony, kopiuj+wklej.
Strona internetowa jest integralną częścią wizerunku firmy – jednym z najważniejszych elementów marki i biznesu. 40% Badanych nie widzi jednak w tym problemu i chętnie zaserwowałoby swoim klientom bliźniaczo podobną stronę do setek innych w internecie – co zaprzecza podstawom identyfikacji wizualnej marki.
Szczególnie młodsze pokolenia konsumentów są w stanie bardzo łatwo wychwycić “szybkie i tanie” rozwiązania – które odbierają jak brak szacunku firmy do jej potencjalnego klienta. Jeśli zamiast do restauracji zapraszamy kontrahenta do przysłowiowego McDonald’a – nie spodziewajmy się, że odbierze to pozytywnie. Choć przecież i tam i tu podaje się jedzenie, więc niema różnicy – prawda?
Tak duży odsetek odpowiedzi w pewnym sensie przeraża – bo ukazuje, że nadal wielu przedsiębiorców niema pojęcia o nowoczesnej promocji, reklamie i marketingu.
Korzyści ze strony www
Na zakończenie zerkniemy w nieco pozytywnym tonie na korzyści z posiadania własnej strony internetowej.
Średnio 65% ankietowanych uznało ją za standard funkcjonowania na współczesnym rynku, ułatwiającym kontakt oraz zwiększającym wiarygodność biznesu. 30% Badanych używa jej jako ważnego narzędzia sprzedaży a 36% uważa, że pozwala zwiększyć zyski z działalności.
Sam raport posiada jeszcze wiele ciekawych zestawień danych – do których zapoznania się serdecznie zapraszamy.