Logo jest jednym z najważniejszych elementów marki
Nie jest jednak jedynym składnikiem przez pryzmat którego zapamięta nas konsument. Dobrze zaprojektowane logo może pomóc w budowaniu wiarygodnego i silnego wizerunku firmy, wszak w tej czy innej formie towarzyszy nam już od tysięcy lat.
Wiele firm przykłada do własnego logo zbyt dużą wartość, starając się wręcz nachalnie eksponować je przy każdej możliwej okazji. Trend ten jest na tyle silny, że w branży graficznej opinia klienta “logo zróbcie większe” urosła do rangi internetowego mema.
W tym artykule postaramy się przybliżyć dlaczego rozmiar nie ma tak naprawdę znaczenia 🙂
Projektowanie logo dla firm – w ofercie projektów graficznych GrupyPNS.
Nikt nie został milionerem, bo używał olbrzymiego logo
Tak, wiemy jak bardzo cenisz swoją markę. Nie oznacza to jednak, że konsument który wchodzi z nią w interakcję chce poświęcać sporą część swojej uwagi na analizowaniu Twojego znaku graficznego – czy to na stronie www, ulotce lub bilbordzie.
- Jeśli to nowy klient – nie ma jeszcze dość wiedzy i informacji aby przypisać mu jakąś wartość.
- Jeśli jest to klient powracający – wie z czym obcuje i nachalna ekspozycja jedynie będzie go irytować.
Większe logo nie buduje prestiżu czy symbolizuje stabilności firmy – wręcz przeciwnie, największe marki często stosują bardzo małe znaki graficzne aby nie rozpraszać konsumenta. Jeśli ten już obcuje z jakimś materiałem promocyjnym lub reklamowym z pewnością to logo zauważy i zapamięta, jeśli oferta wyda mu się interesująca. Kluczem do zakorzenienia marki jest w wielu wypadkach konieczność wielokrotnego powtórzenia przekazu a nie jednorazowej “bomby” wizerunkowej.
Wizualna hierarchia
Oznaką dobrego projektowania graficznego jest umiejętność pozwolenia poszczególnym elementom grafiki “oddychać”, a więc zapewnić im izolowaną przestrzeń bez zakłóceń ze strony innych elementów wizualnych.
Rozmieszczenie elementów na stronie internetowej czy plakacie ma olbrzymie znaczenie na sposób w jaki z informacjami będzie zapoznawał się konsument. Wbrew pozorom mało kto czyta 100% treści, co wymusza eksponowanie pewnych – istotnych elementów i tonowanie pozostałych. Pytanie więc brzmi czy elementem kluczowym jest logo czy sama oferta? Czy bardziej zależy nam aby klient przeczytał korzyści ze współpracy czy na tym etapie zapamiętał obcy mu znak graficzny?
Wielgaśne logo krzyczy “spójrz na mnie!” i nie oferuje za tą interakcję tak naprawdę nic w zamian. Żaden klient nie powie “chciałbym z wami współpracować, bo macie super logo“.
No ale przecież nikt go nie zauważy!
Pośrednio trend w powiększaniu logo jest efektem obaw, że konsument tak naprawdę go nie dostrzeże.
Jest to błędne przeświadczenie, ponieważ logo o ile istotne, nie jest konieczne w bezpośrednim obcowaniu z potencjalnym klientem. Reklamy telewizyjne nie zaczynają się od 10 sekundowej prezentacji logo firmy – wypełniają ten czas wartościowymi informacjami dla swojej grupy docelowej. Jeśli firma pochwyci naszą uwagę, nie ma znaczenia jak duże jest logo – gdyż i tak je zauważymy i zapamiętamy.
Marka operuje również innymi elementami:
- Kolorem,
- dźwiękiem,
- nazwą,
- sloganem,
- stylem wizualnym,
- i innymi…
Prawda bywa bolesna
90% Konsumentów Twoje logo naprawdę nie interesuje, chyba że należysz do tych 5% światowych firm, których same nazwy wycenia się na setki miliardów dolarów. W bardziej przyziemnym biznesie logo dopełnia identyfikacje wizualną firmy i inicjuje szereg skojarzeń (pozytywnych i negatywnych) z daną marką.
Ważne aby zachować umiar i nie próbować sztucznie “pompować” logo do astronomicznych rozmiarów w celu zaspokojenia tak naprawdę swoich własnych potrzeb i Ego a nie oczekiwań klienta.
Projektanci umieszczają logo w danym rozmiarze ponieważ wiedzą jak komponować wizualnie przestrzeń i relację z innymi elementami danej realizacji. Wymuszając na nich jego zmianę, zaburzasz często delikatną hierarchię, czyniąc efekt końcowy znacznie gorszy niż w pierwotnej wersji.