Kreatywność dla małych i średnich firm

GrupaPNS sp. z o.o. / Roździeńskiego 9, 41-300 Dąbrowa Górnicza

Projektowanie ulotek reklamowych – jak dobrać format?

Maj 9, 2019

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Na etapie projektowania ulotki jedną z najważniejszych decyzji będzie wybór odpowiedniego formatu

A tych wbrew pozorom jest całkiem spora liczba – od wariantów jedno i dwustronnych po ulotki składane na pół, na trzy lub składane wielokrotnie. Ta fundamentalna decyzja wpłynie nie tylko na rozmiar broszury lecz również na koszty jej stworzenia, wydruku, dystrybucji i co najważniejsze – wrażenia jakie zrobi na konsumencie.

projektowanie-ulotek-reklamowych-jak-dobrac-format

W tym artykule postaramy się przybliżyć w jaki sposób dopierać odpowiedni format ulotki do prezentowanych treści.

A przy okazji sprawdź naszą ofertę projektowania ulotek reklamowych.

Dlaczego wybór formatu ulotki ma znaczenie?

Przede wszystkim format będzie kluczowym czynnikiem wpływającym na koszt kampanii ulotkowej na każdym etapie jej realizacji.

Wykonanie projektu graficznego o większej powierzchni wymaga większych nakładów pracy i zasadniczo wiąże się z wyższą wyceną tego typu prac. Dla przykładu – ulotki składane z racji posiadania wielu stron wymagają czasu na ich obróbkę, kompozycję oraz zwielokrotniają ewentualne poprawki i korekty w obszarze danej broszury.

Format wpływa również bezpośrednio na koszt druku – niezależnie od grubości papieru oraz opcji dodatkowych jakimi możemy być zainteresowani. Przekłada się to również na większy…ciężar i ewentualny koszt wysyłki gotowego wyrobu z drukarni do docelowego odbiorcy.

Jeśli zdecydujemy się na dystrybucję masową na przykład bezpośrednio do skrzynek pocztowych – format ulotki będzie odgrywał kluczowe znaczenie w wycenie tego typu usługi.

Jakie formaty ulotek mam do wyboru?

A7 (1/8 A4) – 74 x 105 mm

Format bardzo mały i rzadko wybierany ze względu na ograniczoną powierzchnię. Nie wszystkie drukarnie posiadają go z tego względu w swojej ofercie. Łatwy do zgniecenia i pozbycia się przez klienta..

A6 (1/4 A4) – 105 x 148 mm

Jeden z najbardziej powszechnych formatów ze względu na atrakcyjną relację wymiarów do ceny. Stosowany głównie w dystrybucji masowej w miejscach publicznych.

DL (1/3 A4) – 99 x 210 mm

Również bardzo rozpowszechniony – wysoka forma ulotki pozwalająca na umieszczenie zaskakująco dużej ilości treści. Wykorzystywany głównie w formie mini-menu restauracji i lokali gastronomicznych.

A5 ( połowa A4) – 148 x 210 mm

Większy odpowiednik formatu A6 – zdecydowanie trudny do niezauważenia oraz szybkiego pozbycia się przez potencjalnego klienta.Jeśli dysponujemy takim budżetem – jest to dobry wybór dla większości kampanii.

A4 – 210 x 297 mm

Bardzo duży format wykorzystywany w przypadku sporej ilości treści lub chęci prezentacji wyraźnych fotografii i grafik. Raczej stosowany w ramach ulotek targowych / biznesowych – niespotykany w masowej dystrybucji.

Tak wyglądają formaty “standardowe”, jednak na rynku dostępne są również rozwiązania dla bardziej wymagających lub pragnących wyróżnić się klientów – na przykład ulotki kwadratowe, okrągłe, trójkątne  lub docinane do konkretnego kształtu. Wszystkie wymienione powyżej mogą być dostępne w wariantach składanych – na pół, na trzy lub wielokrotnej (jeśli drukarnia posiada takie opcje w swojej ofercie).

Więc jak dobrać format ulotki?

W kwestii przygotowania projektu graficznego ulotki powinniśmy dobierać jej format na bazie ilości treści jakie chcemy przekazać. Umieszczenie 3 stron A4 tekstu na formacie DL będzie siłą rzeczy fizycznie niemożliwe – zwłaszcza, że chcemy zapewne aby pojawiła się tam również jakaś grafika lub element wizualny.

Treści są więc naszym punktem wyjścia i powinny być rozplanowane na poszczególne strony broszury – to pozwoli oszacować ile wolnej przestrzeni do dyspozycji będzie miał grafik na wkomponowanie tekstu w ogólny układ ulotki. Być może będzie warto przeredagować treści do formy bardziej “skompresowanej” co pozwoli na większą swobodę w aranżacji lub nawet zmianę formatu na mniejszy nieco mniejszy.

Oczywiście to tylko teoria – w praktyce zapewne głównym czynnikiem wpływającym na format będzie posiadany budżet na realizację zadania. Różnice w kosztach nie są olbrzymie lecz zauważalne – a przy większych nakładach druku skalują się do dość pokaźnych kwot.

Im większy format – tym technicznie lepiej będzie konwertował konsumenta w klienta. Duża ulotka w sposób naturalny bardziej przykuwa uwagę, jest czytelniejsza i ciężko jest np. wyrzucić ją do pobliskiego kosza. Konieczne jest więc znalezienie równowagi pomiędzy naszymi możliwościami finansowymi a oczekiwaniami względem ulotek reklamowych.

Należy jednak pamiętać, że jakość i standard wykonania projektu ma kluczowe znaczenie w sukcesie kampanii ulotkowej – gdyż każdy kolejny etap opiera się na skuteczności przekazu. Chcąc pozornie zaoszczędzić, możemy pozbawiać się potencjalnie dużych kwot związanych z utraconymi zamówieniami lub zakupami produktów / usług.

Powrót na górę

Poczytaj również...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Sprawdź nasze usługiOdwiedź naszego bloga

Najnowsze realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Portfolio strony wwwPortfolio grafika
Nie mam strony www
Potrzebuję czegoś ekstra
Mam już stronę www
Potrzebuję kogoś, kto ją ogarnie
Potrzebna mi grafika
Do reklamowania firmy

GrupaPNS - Strony internetowe - Tworzenie, projektowanie obsługa

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Tylko do końca dnia:
-10% na druk materiałów


Kliknij tu aby przejść do strony oferty