Dobrze zaprojektowany plakat skutecznie podkreśli klimat wydarzenia lub zaprezentuje nasz produkt na dużym formacie
Plakaty nadają się idealnie do promocji zarówno we wnętrzu budynków jak i na zewnątrz – cecha ta przypisuje im pewnego uniwersalnego charakteru jeśli tylko dysponujemy odpowiednio eksponowanym miejscem na prezentację.
Plakaty są stosowane do realizacji różnorodnych celów promocyjnych, choć pierwszymi skojarzeniami będą naturalnie reklamy różnego typu wydarzeń i eventów. Mogą także stanowić element dekoracyjny,podkreślający wnętrze naszego biura lub przestrzeni handlowej. Nierzadko posiadają również wartość sentymentalną i kolekcjonerską jeśli zostaną wykonane z wyraźną nutą artyzmu.
Sprawdź naszą ofertę projektowania plakatów reklamowych.
Jak w przypadku każdego rodzaju materiałów reklamowych czy projektów graficznych – również plakaty możemy podzielić na te bardziej i mniej udane.
W tym artykule postaramy się przybliżyć nasz proces projektowania plakatów reklamowych, kontrastując go na bazie innego plakatu wykonanego w ramach promocji konkretnego wydarzenia.
Projektowanie plakatów – na czym będziemy bazować?
Na potrzeby tego artykułu użyjemy autentycznego plakatu LXIII Giełdy Minerałów organizowanej przez Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. Na wstępie chcemy nadmienić, że naszą intencją nie jest bezpodstawna krytyka lecz zwrócenie uwagi na utracony potencjał związany z graficznym przedstawieniem oferty tego typu wydarzenia.
Niestety ale jesteśmy nieustannie bombardowani kiepskiej jakości materiałami wizualnymi i przywykliśmy do pewnego rodzaju – nie bójmy się tego słowa – kiczu. Nie będziemy wnikać kto wykonał ów plakat, w jakim budżecie oraz czasie – ostatecznie jednak taka wersja została upubliczniona odbiorcom i będzie w takiej formie analizowana.
Zrecenzujmy więc ten plakat i zidentyfikujmy obszary jakie wymagają poprawy.
Po pierwsze hierarchia wizualna
Chodzi o fakt, że gdy wszystko na projekcie graficznym jest wielkie i “krzyczy” do odbiorcy aby zwrócić jego uwagę – osiąga się odwrotny rezultat gdyż konsument nie wie na czym ma się skupić. W analizowanym plakacie początkowo zaczyna się dobrze – mamy dużą, wyraźną nazwę imprezy, miasto oraz datę i godzinę wydarzenia. Są to najistotniejsze elementy informacyjne.
Poniżej mamy element graficzny prezentujący pewną formę minerału w centralnej części plakatu dla przyciągnięcia oka przechodnia – poprawnie. Jednak im dalej się przemieszamy tym większy chaos zastajemy – nazwa wydziału na 3/4 szerokości strony, niechlujnie doklejone zdjęcie oraz adres wydarzenia na tyle mały, że ginący w natłoku elementów.
Po drugie – czcionki
Praktycznie każdy fragment tekstu jest pisany innym krojem czcionki, innym kolorem oraz przy mieszaniu fontów szeryfowych z bezszeryfowymi. Dywersyfikacja treści pomiędzy sobą jest istotna ale musi być wykonana poprawnie aby dała założony efekt. Widoczny na plakacie styl i układ sprawia wrażenie, że każdy tekst był dodawany przez inną osobę.
Brak odstępów / white space
Jako przedsiębiorcy lub organizatorzy wydarzeń chcielibyśmy aby odbiorca przyswoił nasz plakat w całości. Bardzo częstym błędem jest tu zapychanie 100% powierzchni projektu graficznego jakimiś elementami w przekonaniu, że dostarczamy tym samym więcej wartości konsumentowi (patrz ile możesz się dowiedzieć!).
W rzeczywistości nikt nie poświęca czasu na lekturę dowolnego materiału reklamowego “od deski do deski”. Komunikat musi być zwięzły (tutaj jest) ale również podany w sposób aby odbiorca mógł “złapać oddech” i przyswoić to co chcemy mu przekazać. Bombardowanie go nieustannym strumieniem informacji / treści sprawia, że nie poświęca on im tak dużo uwagi.
Omawiany plakat nie stosuje marginesów i wolnej przestrzeni. Odległość zawartości od krawędzi jest zdecydowanie zbyt mała.
Projektowanie plakatów – jak my to robimy?
Przygotowanie do pracy
Nasz proces projektowania plakatów rozpoczynamy od wrzucenia “na płótno” wszystkich dostarczonych przez klienta treści, zdjęć, logo itp. materiałów związanych z przekazywanym komunikatem / ofertą. Nie przejmujemy się na tym etapie kompozycją, rozmieszczeniem elementów czy kolorystyką – to punkt wyjścia do dalszych prac.
Kolorystyka plakatu i porządkowanie układu
Ustalenie kolorystyki oraz tonu plakatu ma bardzo istotne znaczenie przy doborze zdjęć, kreowaniu jego klimatu oraz zastosowaniu kontrastu w celu uwydatnienia konkretnych elementów.
Na potrzeby tej przykładowej realizacji – nasz plakat będzie utrzymany w jasnej tonacji z odcieniami brązu i szarości, co stanowi bezpośrednio odwołanie do ziemi, minerałów, gleby itp. Na tym etapie prac dobieramy czcionki jakich chcemy użyć oraz porządkujemy układ treści aby mieć już zachowaną pewną hierarchię pomiędzy elementami.
Plakat zaczyna nabierać kształtów.
Elementy graficzne a przekaz wizualny
W następnym kroku uzupełniamy plakat elementami wizualnymi – przygotowaną wstępnie grafiką, zdjęciami, tłem itp. Jest to najbardziej czasochłonna część realizacji, gdyż niejako “poszukujemy” odpowiedniego zestawienia barw, motywów i struktury treści tworzących interesujący nas nastrój bez poświęcania siły przekazu.
Na ten moment chcemy utrzymać stonowane tło i jako główny motyw zastosować grafikę kryształu w barwach silnie wybijających go na pierwszy plan. Treści na ten moment zachowujemy w czerni dla wysokiego kontrastu i czytelności.
Dalsza obróbka i nakładanie detali
Projekt plakatu jest następnie wypełniany szeregiem mniejszych elementów w celu zaakcentowania pewnych obszarów lub skłonienia czytelnika do zwrócenia na nie uwagi. Elementy jak ikony, wezwanie CTA lub widoczne na podglądzie nałożenie dodatkowego koloru znacząco wzbogacają kompozycję i czynią plakat łatwiejszym do przyswojenia.
Czasami niewielkie zmiany robią olbrzymią różnicę a osiągnąć można to tylko metodą prób i błędów – sprawdzając rozmaite ułożenia i ich warianty.
Finalizacja plakatu
Czasami warto zrobić sobie odrobinę przerwy i powrócić do projektu graficznego ze świeżym umysłem. Wtedy łatwiej zauważamy rozmaite problemy i niedociągnięcia jak również mamy często nowe pomysły na jego zrealizowanie i poprawę.
Na tym etapie rozbudowaliśmy centralną grafikę kryształu o nowe elementy oraz dołożyliśmy kilka smaczków graficznych stanowiących subtelne wykończenie. Centralna grafika została powiększona aby bardziej przyciągać wzrok – nawet przypadkowego przechodnia i błyskawicznie komunikować czego dotyczy plakat.
Podsumowując – jak projektujemy plakaty?
Zrobić plakat to nie sztuka, natomiast zrobić go znakomicie – to już spore wyzwanie. W naszej pracy często mamy do czynienia z materiałami wizualnymi związanymi z promocją wydarzeń i eventów a więc głównie plakatami. Niestety większość z nich nie spełnia nawet średniego poziomu realizacji i jest to problem. Dlaczego?
Z jednej strony utrwala w nas złe wzorce i traktujemy coś, co jest po prostu słabym przejawem umiejętności – jako wyrób standardowy. Z drugiej strony gorsza jakość reklamy i promocji wpływa na mniejsze zainteresowanie odbiorców, co przekłada się zwykle na realne straty finansowe organizatorów.
Koszt wykonania profesjonalnego plakatu nie jest liczony w tysiącach złotych i nawet osoba prywatna może sobie na niego pozwolić. Inwestujmy więc w wartościowy design, bo to on realnie decyduje czy pozyskamy lub stracimy uwagę odbiorcy i naszego potencjalnego klienta.