Reklama jest dźwignią handlu, co wiadomo od bardzo dawna – jak jednak skutecznie promować swój nowy biznes?
Opcji i możliwości reklamy w dzisiejszych czasach jest bardzo wiele – od tradycyjnych form jak ulotki reklamowe po nowoczesne kampanie internetowe dostarczające olbrzymiej ilość danych o klientach. O ile dostępnych metod i kanałów promocji jest mnóstwo, zwykle problemem okazuje się brak środków finansowych na aktywność w każdym obszarze – co jest wyraźne zwłaszcza w przypadku nowych, dopiero rozpoczynających aktywność na rynku biznesów.
Co więc wybrać na początek? Jak mierzyć skuteczność i efektywność? Czego unikać? W tym artykule postaramy się nakreślić najistotniejsze aspekty promocji i odpowiedzieć na pytanie jak reklamować nową firmę.
Spis treści:
- Na wstępie – nikt nie poda Ci gotowego przepisu na sukces
- Musisz określić budżet na reklamę firmy
- Firmowa strona internetowa
- Pozycjonowanie strony www
- Kampanie sieciowe – Google Ads
- Reklama w serwisach internetowych
- Socjal media i nowa firma
- Fora internetowe
- E-mail marketing
- Content marketing – blog firmowy
- Katalogi firm i wizytówki online
- Influencerzy i promotorzy marki
- Branding dla firmy
- Ulotki reklamowe
- Plakaty reklamowe
- Banery i bilbordy
- Reklama radiowa
- Okleina pojazdów
- Podsumowanie
Na wstępie – nikt nie poda Ci gotowego przepisu na sukces
O ile zabrzmi to banalnie – każda firma jest inna. Różnimy się modelami sprzedaży, filozofią prowadzenia biznesu i budowania relacji z klientem – jak i bardziej oczywistymi kwestiami jak typem oraz jakością oferowanych produktów lub usług.
Nie istnieje jeden, gotowy schemat jakiego implementacja w Twojej firmie sprawi, że odniesie ona sukces. Taka narracja jest często błędnie powielana w postaci “success stories” – opowiadających o podmiotach, które stosujące pewne metody znalazły się na szczycie. Odruchowo pojawia się chęć naśladowania ich działań lub wręcz kopiowania ich 1:1 co paradoksalnie może przynieść więcej szkód niż pożytku dla naszej firmy. Na każdy biznes, który osiągnął sukces przypada kilkanaście, którym się nie udało – taka jest rzeczywistość.
Zamiast skupiać się na tym, co podziałało dla innych – należy skoncentrować się na ocenie skuteczności własnych działań. Wypracowanie odpowiedniego modelu reklamy może potrwać i nieco nas kosztować ale świadoma analiza skuteczności pomoże nam w podejmowaniu lepszych decyzji w tej materii.
Musisz określić budżet na reklamę firmy
Po prostu ile pieniędzy jesteś w stanie zainwestować co miesiąc w działania reklamowe – musi tu paść konkretna kwota, niezależnie czy jest to 0 zł czy kilkanaście tysięcy. Posłuży ona jako baza do doboru konkretnych metod reklamy i promocji oraz oszacowania zwrotu kosztów poniesionych na te działania.
Należy pamiętać, że reklama jako taka ma być inwestycją z której powinniśmy osiągnąć zwrot i nadwyżkę poniesionych kosztów. Co naturalne – jest mało prawdopodobne aby pierwsza kampania przyniosła 200-300% zwrot, jednak od czegoś trzeba zacząć. Kwota budżetu nie powinna nadwyrężać firmy finansowo i stanowić zagrożenie dla jej działalności operacyjnej. Ceny poszczególnych form reklamy są bardzo zróżnicowane i konkretny budżet okaże się niezwykle pomocny w oszacowaniu w co warto finansować aby przyniosło wymierny zysk.
Reklama nowej firmy w internecie
Internet stał się integralną częścią naszego życia i choć istnieją branże gdzie obecność firmy w sieci nie jest konieczna – 95% innych biznesów korzysta z globalnego dostępu do milionów potencjalnych klientów. Budowa obecności marki w sieci będzie zapewne jednym z pierwszych kierunków reklamy firmy – warto odpowiednio się do tego przygotować przed podejmowaniem konkretnych decyzji.
Firmowa strona internetowa
W kwestii działań internetowych – będziemy potrzebować projektu strony internetowej. To jakiej witryny faktycznie potrzebujemy zależy od rodzaju naszej działalności – czy chcemy za jej pośrednictwem informować klientów, sprzedawać produkty lub dostarczać usługi online.
Strona www będzie punktem docelowym naszych działań w internecie – to najprawdopodobniej tutaj trafią klienci zainteresowani naszą ofertą czy to za pośrednictwem wyszukiwarki lub płatnych form reklamy. Istotną kwestią przed stworzeniem witryny jest określenie metod i form pozyskiwania odwiedzających – albowiem nie ma “uniwersalnej” strony internetowej, która zapewni nam optymalną skuteczność niezależnie od działań jakie podejmiemy.
profesjonalnie zaprojektowana witryna powinna odpowiadać potrzebom i celom firmy a w szczególności podejmowanym działaniom reklamowym. Jeśli zależy Ci na tym aby klienci odnajdywali cię w Google organicznie (bezpłatnie) – strona internetowa o 5 podstronach, bez bloga ma dziś zerowa szansę aby się wybić poza bardzo ograniczony, lokalny obszar. Wielu przedsiębiorców niestety wpierw tworzy stronę “aby była” a później myśli co z nią zrobić – co generuje dodatkowe koszty związane z koniecznością modernizacji i dodawania nowych funkcji.
Czy każda firma potrzebuje strony www? Nie. Portale społecznościowe dają możliwość tworzenia wizytówek firmowych i komunikację z klientem za ich pośrednictwem. Oczywiście jesteśmy tutaj ograniczani mechanizmami danego serwisu ale bezpłatny profil to dobry punkt wyjścia dla wielu początkujących firm, które nie chcą inwestować w profesjonalny web design, który wbrew pozorom – sporo kosztuje.
Sprawdź naszą ofertę projektowania stron internetowych.
Co warto wiedzieć:
- domena i hosting są kosztami opłacanymi co roku,
- strona www wymaga sporo pracy po uruchomieniu aby być skuteczna,
- strona wrzucona w sieć i pozostawiona sama sobie nie będzie zarabiać.
Czego należy unikać:
- projektowania strony “aby była”,
- darmowych szablonów i kreatorów www,
- rejestracji domeny / serwera przez firmę trzecią.
Jak mierzyć efektywność:
- narzędzia jak Google Analitycs dostarczają szczegółowych danych o odwiedzających,
- śledzić konwersje z poszczególnych kampanii reklamowych,,
- identyfikować źródła odwiedzin.
Pozycjonowanie strony www
Współczesny internet to medium, w którym występuje olbrzymia konkurencja. Wiele firm ma już nie tylko jedną witrynę firmową ale również osobne strony zaprojektowane do poszczególnych produktów lub obszarów działalności. Mówiąc wprost – uruchamiając stronę internetową w 2019 roku i pozostawiając ją samej sobie – nie zyskamy nic.
Pozycjonowanie stron internetowych to termin jaki obił się wielu przedsiębiorcom o uszy. W olbrzymim skrócie – chodzi o podbicie naszej strony w wynikach wyszukiwania Google na konkretne frazy. W zależności od konkurencji na dane hasła, jakości naszej witryny oraz działań zewnętrznych – osiągnięcie wymarzonej pozycji może zająć od kilku do kilkunastu miesięcy.
“Atakując” bardzo ogólne frazy będzie nam trudno osiągnąć i utrzymać wysoki wynik i w tym zakresie warto mierzyć siły na zamiary. Pozycjonowanie jest usługa płatną i wymaga stałego nadzoru oraz działań albowiem konkurencja nie pozostaje w tyle. Mitem jest natomiast, że efektem jest “darmowy” ruch z Google – wszak musimy opłacić koszty takiej usługi.
Co warto wiedzieć:
- pozycjonowanie to głównie treści na stronie – jeśli est ich mało, efekty będą mizerne,
- raz zdobyta pozycja nigdy nie jest zarezerwowana dla naszej strony,
- pozornie popularne hasła nie muszą generować dużego ruchu.
Czego należy unikać:
- agresywnych metod szybkiego wzrostu pozycji w wyszukiwarce,
- masowego umieszczania linków w zew. serwisach www,
- linkowania kliku domen pod 1 stronę www.
Jak mierzyć efektywność:
- ocena ruchu organicznego na dane frazy,
- ocena konwersji z danych słów kluczowych,
- śledzenie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Kampanie sieciowe – Google Ads
Alternatywą dla pozycjonowania są płatne kampanie reklamowe jak Google Ads – pozwalające na promowanie strony internetowej zarówno w wyszukiwarce Google jak i sieciach partnerskich (a więc innych witrynach wyświetlających reklamy z tej usługi).
O ile na efekty pozycjonowania trzeba czekać długo – kampanie sieciowe generują ruch praktycznie natychmiast. Jako reklamodawca ustalamy budżet jaki chcemy przeznaczyć na naszą reklamę i konkurujemy z innymi firmami pod względem liczby ofert na dane frazy. Im bardziej popularne wybierzemy – tym większy koszt za jednostkowe kliknięcie będzie pobierany z naszego budżetu aż do wyczerpania środków.
W ostatnich latach widać wzmożone zainteresowanie przedsiębiorców płatnymi formami reklamy, co przekłada się z jednej strony na szybsze generowanie ruchu na stronie www ale również i rosnącą konkurencyjność i spadek znaczenia organicznego pozycjonowania. Narzędzia udostępniane nam w ramach planowania kampanii dostarczają bardzo precyzyjnych parametrów na temat grupy docelowej do jakiej chcemy trafić z przekazem a informacje zwrotne dostarczane przez system są niezwykle pomocne w optymalizacji -czy to naszej strony internetowej czy samego komunikatu reklamowego.
Jeśli nawet nie uda nam się sprzedać za pierwszym razem – opcje remarketingowe pozwolą na przypominanie klientowi o ofercie jeszcze przez długi czas gdy opuści naszą witrynę. Reklamy będą mu wyświetlane na innych serwisach www na bazie śledzenia.
Co warto wiedzieć:
- dzięki GoogleAds można być w TOP 3 wyników bez pozycjonowania,
- sztuka obsługi kampanii przez profesjonalną agencję polega na zmniejszeniu kosztów za click,
- prognozujemy, że w ciągu 5 lat stosowanie płatnych kampanii będzie niezbędne dla sprzedaży w sieci.
Czego należy unikać:
- samodzielnego konfigurowania kampanii,
- targetowania bardzo ogólnych słów kluczowych.
- linkować reklam na stronę główną serwisu.
Jak mierzyć efektywność:
- śledzenie wyświetleń i kliknięć poszczególnych reklam,
- ocena kosztów kliknięć w stosunku do składanych zamówień,
- testowanie fraz pod kątem redukcji kosztów i wzrostu konwersji.
Reklama w serwisach internetowych
Chcąc zaprezentować ofertę konkretnej grupie odbiorców – warto rozważyć reklamę w licznych serwisach branżowych i tematycznych, które w naturalny sposób skupiają wokół siebie osoby z konkretnymi potrzebami.
Nie muszą to być duże ogólnopolskie portale – lecz również nieco mniejsze specjalistyczne blogi, magazyny online czy fora pasjonatów, których wydawcy zazwyczaj oferują tą czy inną formę reklamy i promocji. Spersonalizowana oferta dla czytelnika takiego serwisu może okazać się strzałem w dziesiątkę i pozostać relatywnie efektywna kosztowo dla naszej firmy.
Jest to szczególnie dobra alternatywa dla lokalnych biznesów, kierujących swoją ofertę do mieszkańców miasta lub regionu.
Co warto wiedzieć:
- przed podjęciem współpracy warto dopytać o statystyki ruchu w serwisie,
- oraz czy wydawca oferuje statystyki wyświetleń kliknięć w reklamę,
- istotne jest również czy reklama będzie rotowana z innymi czy wyświetlana stale.
Czego należy unikać:
- zawierania umowy bez mierzalnych danych,
- używania ogólników – sprzedajemy konkretnej grupie odbiorców,
- linkowania do strony głównej zamiast oferty.
Jak mierzyć efektywność:
- monitorowanie ruchu po stronie serwisu i naszej witryny,
- konwersja sprzedaży z reklam w serwisach zewnętrznych,
- ocena koszt / zysk z zamówień.
Socjal media i nowa firma
Media społecznościowe są przedstawiane jako reklamowe remedium dla każdego biznesu. Jest to błąd, ponieważ aktywność w choć jednym serwisie pochłania bardzo sporo czasu, uwagi i zasobów firmy. Decydując się na stworzenie wizytówki musimy więc liczyć się z obowiązkiem jej regularnego aktualizowania i publikacji treści – co może wydawać się łatwa i przyjemne na początku lecz bardzo szybko staje się ciężarem dla wielu firm.
Niektóre typy działalności po prostu nie nadają się do promocji w social media lub wymagają olbrzymich nakładów kreatywności i zaangażowania do przyniesienia wymiernych efektów.
Zastanów się jakie treści Twoja firma jest w stanie tworzyć pod kątem mediów społecznościowych i wybierz serwis gdzie potencjalnie zyskasz najwięcej interakcji z potencjalnymi konsumentami.
Co warto wiedzieć:
- wbrew pozorom budowanie bazy “fanów” nie jest łatwe i szybkie,
- w praktyce ginie się w licznym i ciasnym tłumie,
- konsument nie chce aby sprzedawać mu coś bezpośrednio przez SM.
Czego należy unikać:
- umieszczania treści tylko nakłaniających do zakupu,
- nadmiernego spamowania użytkowników,
- długich przerw w zamieszczaniu treści.
Jak mierzyć efektywność:
- duże serwisy społecznościowe posiadają szereg narzędzi do śledzenia skuteczności,
- wiele z nich ma również specjalne typu kont dla biznesu z dodatkowymi opcjami,
- mierzymy zasięg naszych treści i podejmowane interakcje.
Fora internetowe
O ile ustępują współcześnie miejsca social mediom – nadal istnieje wiele miejsc w sieci, które są źródłem tematycznych dyskusji oraz wymiany informacji. Podobnie jak w przypadku reklamy w serwisach internetowych – większość administratorów for z chęcią przyjmie propozycję zamieszczenia reklamy.
Popularyzowane są również metody marketingu “szeptanego” a więc zakupu postów mających na celu ukryte wzbudzenie zainteresowania naszymi produktami lub usługami lecz skuteczność tego typu metod jest niezwykle nieprzewidywalna i zasadniczo sugerowana dla bardzo niszowych branż.
Na forach możemy również udzielać się bezpośrednio – dzieląc się fachową wiedzą, doświadczeniem czy pomagając w rozwiązaniu konkretnych problemów. Niemniej jest to niezwykle czasochłonne i ostatecznie nieefektywne w kontraście z innymi formami reklamy i promocji.
Co warto wiedzieć:
- fora i grupy dyskusyjne mogą posłużyć do budowy wizerunku eksperta,
- skupiają konkretne typy odbiorców,
- ilość aktywnych użytkowników można zazwyczaj odnaleźć na stronie.
Czego należy unikać:
- zakładania tematów wątków typowo sprzedażowych,
- siłowego wpychania oferty w dyskusję,
- nadmiernie sformalizowanego przekazu.
Jak mierzyć efektywność:
- na bazie statystyk ruchu z forum na naszą stronę docelową,
- na bazie popularności danego wątku i ekspozycji naszego przekazu,
- na bazie odpowiedzi w danym wątku.
E-mail marketing
Dla nowej firmy istnieją dwa główne problemy związane z kampanią e-mailową.
Pierwszy to zazwyczaj brak bazy emalii klientów, do której można rozesłać komunikat a drugi to brak zaplecza technicznego do wykonania tego typu operacji. Współczesne prawo post-RODO jest dość restrykcyjne na temat celu i form przetwarzania informacji o naszych adresach pocztowych – użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie newslettera oraz zaakceptować zupełnie inną klauzulę w przypadku wysyłki informacji o charakterze marketingowym.
W sferze technicznej istnieje wiele usług online, które oferują kompleksowe narzędzia do tworzenia, zarządzania oraz rozsyłania naszych biuletynów do konkretnych list adresów email. Ich obsługa jest relatywnie prosta i przyjazna nawet dla mało zaawansowanego technicznie użytkownika.
Wiele serwisów oferujących usługi poczty e-mail oferuje również usługi rozsyłania reklamy do swoich użytkowników.
Co warto wiedzieć:
- obecne prawo reguluje wymogi zgód na wysyłkę wiadomości na skrzynkę e-mail konsumenta,
- stosowanie bogatych wizualnie szablonów wiadomości może powodować wrzucenie ich w SPAM,
- efektywność zależy często od rozmiaru bazy adresów.
Czego należy unikać:
- wysyłania pełnej oferty bez zgody odbiorcy,
- kupowania baz adresów z mało wiarygodnych źródeł,
- przesadnie rozbudowywanych treści.
Jak mierzyć efektywność:
- większość systemów pozwala na śledzenie skuteczności mailingu,
- mierzona jest liczba otwarć wiadomości,
- oraz np. kliknięć w link w treści.
Content marketing – blog firmowy
Prowadzenie firmowego bloga lub zamieszczanie ogólnie pojętego “contentu” jest idealnym sposobem na pozyskanie nowych klientów. Oczywiście wymaga to sporych nakładów pracy, ciągłej kreatywności oraz regularności w produkcji.
Tworzone przez nas treści mogą odwoływać się do naszego obszaru działalności, mieć formę poradników, informacji, materiałów “zza kulis” czy omawiania przyszłości rynku i planów na kolejne lata.
Blog firmowy niezwykle wspiera organiczne pozycjonowanie strony internetowej i zabezpiecza szerokie spektrum słów kluczowych – każdy post to wszak dodatkowy link w wyszukiwarce. Strona z 100-ką postów będzie naturalnie generować większy ruch niż taka z 5-ma podstronami. A jeśli algorytmy będą dla nas łaskawe – nasz post może znaleźć się w szczycie wyników wyszukiwania w jakiejś istotnej, bieżącej kwestii. Jak nasz post dotyczący RODO i strony internetowej.
Co warto wiedzieć:
- regularność jest kluczem do sukcesu,
- stworzone treści będą “działać i żyć” na długo po publikacji,
- tworzenie contentu może być outsourcingowane do zew. firm.
Czego należy unikać:
- bezpośredniego kopiowania treści z innych źródeł,
- umieszczania tych samych treści na kilku naszych stronach.
Jak mierzyć efektywność:
- śledzenie ruchu z wyszukiwarki na treści postów,
- mierzenie ilości interakcji i udostępnień w social media,
- konwersja treści – oferta handlowa – zakup.
Katalogi firm i wizytówki online
Serwisów oferujących zamieszczenie internetowej wizytówki naszej firmy jest cała masa, choć na myśl przychodzi kilka największych portali tego typu w Polsce.
Z doświadczenia skuteczność takiego profilu w generowaniu klientów i sprzedaży jest dość niska a koszt usług typu “premium” można spokojnie zainwestować w bardziej efektywne metody – choćby opisane powyżej. Niestety nadal wiele firm daje się pochwycić na bazie samego efektu rozpoznawalnej marki i obietnic gigantycznej ilości odwiedzających, które nigdy się nie spełniają.
Jedyna wartość tego typu katalogów firm to efekt dla pozycjonowania strony poprzez umieszczenie tam linku. Generalnie odradzamy wkładanie w nie pieniędzy poza darmowo dostępne opcje.
Influencerzy i promotorzy marki
W kulturze socjal media w sposób naturalny wykształcają się osoby i ośrodki, które skupiają wokół siebie bardzo liczne grono użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem lub rodzajem contentu. Ot tacy internetowi “celebryci”.
Wartością dla biznesu jest tutaj dostęp za ich pośrednictwem do olbrzymiej liczby potencjalnych klientów. Sama forma współpracy czy reklamy musi być jednak ustalana indywidualnie, gdyż nie każdy influencer dopuszcza tego typu praktyki lub realizuje je w konkretnej, indywidualnej dla siebie formie.
Przed współpracą warto podpisać formalną umowę definiującą oczekiwania obu ze stron względem mierzalnych działań oraz wynagrodzenia za wykonaną pracę.
Reklama firmy w sposób tradycyjny
Tradycyjne formy reklamy pomimo gwałtownego rozprzestrzeniania się metod cyfrowych – nadal cieszą się sporą popularnością. Można założyć, że dzieje się tak przede wszystkim dzięki ich “fizycznemu” charakterowi z którym klient może wejść bezpośrednio w interakcję.
Branding dla firmy
Pierwsze wrażenie jest bardzo trudno zatrzeć a zdecydowana większość konsumentów na jego bazie podejmuje decyzje zakupowe. Czytelny, nowoczesny i spójny design naszej (choć małej) marki zwiększa satysfakcję klienta z wchodzeniem z nią w interakcje.
O ile dla właściciela firmy efekt ten n ie jest bezpośrednio mierzalny – każdy produkt lub usługa wymagają odpowiedniego podania ich kupującemu. Decyzje jakie podejmiemy w kwestiach wizerunkowych wpłyną na każdy obszar komunikacji wizualnej firmy – od projektu strony internetowej, wzorów opakowań, logo i barw firmowych.
Co warto wiedzieć:
- konsumenci kupują w większości na bazie emocji,
- źle stworzony branding może być bardzo kosztowny do zmiany,
- na przykład – nowe logo firnowe wymaga wymiany wszystkich obecnych materiałów firmowych.
Czego należy unikać:
- opierania się na złych wzorcach, których pełno w polskim biznesie,
- przeświadczenia, że niska cena produktu załatwi kwestie wizerunkowe.
Ulotki reklamowe
Są pierwszym elementem jaki przychodzi na na myśl, jeśli mowa o reklamowaniu firmy. Ich skuteczność zależy w głównej mierze od tego jak dobrze przygotujemy nasz komunikat dla konkretnej grupy odbiorców oraz komu i gdzie będziemy je dystrybuować.
Koszt kampanii ulotkowej jest elastyczny – w zależności od nakładu jaki chcemy wydrukować i jednorazowego projektu ulotki reklamowej. Dobór formatu również pozwala na sporą swobodę – od ulotek jednostronnych, dwustronnych po formy składane na pół lub składane wielokrotnie.
Sprawdź naszą ofertę projektowania ulotek reklamowych.
Na temat ulotek pisaliśmy już sporo, sprawdź również:
- Jak zlecać wykonanie ulotek reklamowych?
- Popularne błędy przy tworzeniu ulotki reklamowej
- Ulotki reklamowe i ich skuteczność
- Ulotki reklamowe – 5 powodów dlaczego warto je stosować
Co warto wiedzieć:
- ulotka jest formą inwazyjną – potencjalnego klienta trzeba przekonać do lektury,
- im większy nakład druku, tym cena jednostkowa ulotki będzie niższa,
- większe formaty lepiej przyciągają uwagę i trudniej się ich pozbyć.
Czego należy unikać:
- przesadnie rozbudowanych treści – nikt nie chce czytać strony A4 tekstu reklamowego,
- zbyt ogólnej reklamy skierowanej “do wszystkich”,
- poza szczególnymi branżami – dystrybucji w losowych miejscach.
Jak mierzyć efektywność:
- kupon rabatowy na ulotce pozwoli policzyć skuteczność przy jego realizacji,
- unikatowy adres URL do naszej strony www – tylko stosowany na ulotce,
- unikalna oferta prezentowana tylko tym kanałem reklamy.
Plakaty reklamowe
Plakaty nadają się zarówno do reklamy wewnątrz naszego lokalu / placówki jak i bezpośrednio w miejscach publicznych. W przeciwieństwie do ulotek – nie są one tak bardzo agresywną formą reklamy, jednak dobrze zaprojektowany plakat z pewnością wybije się na tle miejskiego otoczenia.
Plakaty to forma, którą zdecydowanie bardziej się ogląda niż czyta – stąd istotne jest aby od strony wizualnej projekt był ciekawy i zapadający w pamięć. Treści odgrywają tutaj zdecydowanie drugorzędną rolę, choć nie można ich wykluczać całkowicie.
Plakaty mogą nam służyć zarówno w formie fizycznej – po wydruku jak i cyfrowej do dystrybucji w sieci, na stronie www firmy lub kanałach socjal-media.
Sprawdź naszą ofertę projektowania plakatów reklamowych.
Co warto wiedzieć:
- wiele drukarni oferuje wydruk plakatów już od 1 sztuki,
- im większy nakład druku, tym cena jednostkowa plakatu będzie niższa,
- większe formaty lepiej przyciągają uwagę.
Czego należy unikać:
- przesadnie rozbudowanych treści,
- zbyt ogólnej reklamy skierowanej “do wszystkich”,
- stosowania stonowanych kolorów – co powoduje wtopienie się plakatu w otoczenie.
Jak mierzyć efektywność:
- kod QR do zeskanowania przekieruje na stronę www,
- hasło promocyjne lub rabatowe do przekazania przy zakupie,
- unikalna oferta prezentowana tylko tym kanałem reklamy.
Banery i bilbordy
Reklama zewnętrzna po instalacji działa nieprzerwanie lub przynajmniej do momentu wygaśnięcia umowy dzierżawy powierzchni, jeśli dane miejsce jest nam wynajmowane.
Przy projektowaniu grafiki banerów lub billboardów należy koniecznie pamiętać, że większość przechodniów lub przejeżdżających samochodami poświęci im tylko kilka sekund uwagi. Prezentowane informacje muszą więc być minimalistyczne i niezbędne w swoich charakterze – wszystko ponad to jedynie zakłóci przekaz i będzie działać kontr-produktywnie dla naszej firmy.
Dlatego tak istotne jest miejsce ekspozycji – ruchliwa ulica, przejście podziemne lub trasa szybkiego ruchu pomiędzy miastami. Czynniki jak odległość od potencjalnego odbiorcy, wysokość na jakiej znajdzie się baner – powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu.
Co warto wiedzieć:
- koszt baneru nie jest duży w relacji do czasu jego użytkowania,
- dystrybutorzy powierzchni reklamowych mogą mieć różne ceny w zależności od lokacji,
- wiele osób prywatnych jest skłonna do wywieszenia baneru w zamian za opłatę.
Czego należy unikać:
- małych czcionek i natłoku informacji,
- mało kontrastowych kolorów,
- braku jednoznacznego komunikatu czego dotyczy oferta.
Reklama radiowa
Radio jest nadal medium, które gromadzi wokół siebie bardzo pokaźne grono odbiorców do którego możemy dotrzeć z naszą ofertą.
Na rynku funkcjonuje bardzo wiele stacji – ogólnopolskich i regionalnych o zróżnicowanym programie muzycznym, publicystycznym oraz rozrywkowym. Przed wykupieniem reklamy radiowej warto przeanalizować jaka demografia słucha konkretnej stacji i czy są to potencjalni odbiorcy naszych usług lub produktów.
Dla świeżo otworzonego biznesu będzie to jednak zdecydowanie jedna z bardziej kosztownych form promocji – wymagająca opłacenia nie tylko czasu antenowego lecz również kreacji samego spotu.
Okleina pojazdów
Jeśli nasz biznes jest mobilny lub dużo podróżujemy – być może warto zainwestować w markową okleiną pojazdu, która będzie reklamować naszą firmę w trakcie przemieszczania się po mieście.
Nie należy tutaj przesadzać z ilość informacji (to nie mobilna ulotka), lecz zakomunikować konkretnie czym się zajmujemy i jak można nawiązać z nami kontakt. Bardziej ambitne i skomplikowane formy po prostu nie będą działać, bo w ruchu na drodze nikt nie ma czasu na skrupulatne analizowanie treści.
Podsumowanie
Oczywiście nie wyczerpaliśmy w tym artykule tematu reklamy dla nowej firmy, jak również nie zawarliśmy wszystkich dostępnych na rynku opcji.
Kluczem do sukcesu jest nie skupianie się na osiągnięciu niesamowicie dobrych efektów w jak najkrótszym czasie, lecz stopniowe odnajdywanie tych form reklamy, jakie rezonują z naszymi potencjalnymi klientami.
W tym aspekcie ograniczeniem zawsze będzie budżet a skuteczna reklama wymaga od nas policzenia co, jakie i za jaką cenę generuje efekty. I choć za pierwszym razem może nam się całkowicie nie udać – zamiast skreślać poszczególne rozwiązania należy identyfikować co poszło nie tak, poprawiać i testować ponownie.