Jak każde narzędzie marketingowe – również i ulotki reklamowe mogą okazać się skutecznym elementem promocji i reklamy, jak i całkowitą porażką w pozyskaniu uwagi i zainteresowania klienta.
Proces projektowania ulotek ma na celu przygotowanie docelowego produktu w formie i zawartości dającej potencjalnie największe szanse na sukces kampanii. Przed rozpoczęciem procesu tworzenia należy więc poddać pod rozwagę szereg czynników oraz dokonać wyboru spośród dostępnych opcji i wariantów.
W tym artykule przyjrzymy się najistotniejszym czynnikom wpływającym na skuteczność ulotki.
Projektowanie ulotek reklamowych – oferta
Czynnik 1 – jaki efekt i cel chcemy osiągnąć
Kampanie ulotkowe mogą przyjąć rozmaitą formę w zależności od naszych potrzeb – od sprzedaży bezpośredniej po przypominanie klientowi o naszych produktach czy usługach. Nie ma ulotek uniwersalnych – nie jest możliwe zamknięcie w ograniczonej formie przekazu, który trafi z jednakową siłą do każdej grupy odbiorców. Musimy podjąć decyzję – reklamujemy konkretną rzecz dla sprecyzowanego człowieka. Im bardziej szczegółowo zawęzimy nasze oczekiwania, tym relatywnie łatwiej przebiegnie proces projektowania ulotki.
Czynnik 2 – ilość i forma treści ulotki
Chęć wypełnienia każdego fragmentu ulotki tekstem jest naturalnym odruchem – wszak ponosimy koszty wykonania projektu oraz druku. Więcej = lepiej, prawda? Nie do końca. W praktyce komunikat musi być przede wszystkim czytelny oraz łatwy w przyswojeniu.
Mniej znaczy więcej – chwytliwe nagłówki, ograniczone akapity treści oraz listy punktowe z cechami to nasi najlepsi przyjaciele. Należy zaznaczyć, że ulotka jest inwazyjną formą reklamy dla klienta i zazwyczaj nie ma on ochoty zagłębiać się w jej zawartość.
Czynnik 3 – zdjęcia i grafiki na ulotce
Mózg człowieka przyswaja obrazy szybciej niż treści. Dlatego na okładkach magazynów i książek znajdziemy zazwyczaj wizualne reprezentacje zawartości aby przyciągnąć uwagę klienta i rozpalić wyobraźnię. Jakość wizualnego wykonania jest ważniejsza od przekazu słownego, gdyż jeśli nie wzbudzimy w konsumencie zapotrzebowania na kontakt z ulotką – nie wczyta się on w jej przekaz.
Jakość graficzna wpływa znacząco na odbiór ulotki i budowę wizerunku firmy.
Czynnik 4 – druk ulotki i jego opcje
Choć wydaje się to niemożliwe w 2021 roku, część biznesów nadal wykonuje ulotki samodzielnie, niejako “partyzancko” przy użyciu domowej drukarki i ogólnodostępnego edytora tekstu. Jakość tego typu materiałów pozostawia wiele do życzenia i w starciu z konkurencją inwestującą chociażby w najtańszy papier kredowy – po prostu sromotnie przegrywa pojedynek.
Koszty druku w zależności od opcji i nakładu mogą przyjąć różne wartości – niemniej są to środki inwestowane w kampanię reklamową i jako takie, powinny się zwrócić. Oszczędność kilkudziesięciu lub kilkuset złotych przy potencjalnej stracie tysięcy złotych zysku są nieproporcjonalnym ryzykiem.