Projektowanie firmowej strony www jest wyzwaniem – niezależnie od formy i skali prowadzonej działalności
Wymaga bowiem poświęcenia czasu, uwagi i zanurzenia się w zagadnienia, które niejednokrotnie wykraczają poza nasz obszar ekspertyzy. Podejmowane w trakcie projektowania witryny decyzje – rzutują bowiem na sposób jej funkcjonowania oraz wizerunek naszego biznesu w internecie na kolejne lata.
Od czego więc zacząć proces tworzenia strony www dla firmy? W tym artykule postaramy się pokrótce wyodrębnić jego najistotniejsze elementy – abyś świadomie i z korzyściami stawiał pierwsze kroki w sieci.
Projektowanie stron www oferta – GrupaPNS
Krok 1 – Grupa docelowa dla Twojej strony www
Klienci zapytani do kogo kierują swoją witrynę – zwykle odpowiadają “do wszystkich”. Jest to poważny błąd dla każdej formy działań marketingowych, gdyż nie pozwala skonkretyzować profilu odbiorcy z konkretnymi potrzebami i oczekiwaniami względem produktu / usługi. Nasz przekaz na stronie www będzie więc mdły, ogólnikowy i pozbawiony personalizacji.
Dlaczego jest to tak istotne? Gdyż nasi konkurenci, specjalizujący się w konkretnej grupie konsumentów po prostu zabiorą nam klientów – ich oferta będzie wydawać się szyta na miarę potrzeb lub biznes sprawiać wrażenie bardziej doświadczonego w obsłudze danej niszy.
Jak określić grupę docelową?
- Określ swój najbardziej dochodowy produkt / usługę,
- stwórz profil Twojego idealnego klienta, który danego produktu / usługi potrzebuje,
- jaki budżet posiada,
- jaki ma wiek, płeć, status społeczny,
- jakie problemy rozwiązuje dla niego nasz produkt / usługa,
- jakie może mieć obiekcje lub wątpliwości przed zakupem,
- co możesz mu zaoferować po procesie sprzedaży.
Krok 2 – Strategia działania dla obecności firmy w internecie
Kolejnym krokiem jest ustalenie do czego witryna ma konkretnie służyć i w jaki sposób cel ten będzie realizowany. Wbrew popularnej opinii samo “wrzucenie” strony do internetu współcześnie nie wystarcza i możemy spodziewać się bardzo słabych wyników, jeśli na tym etapie zakończymy temat firmowej strony www.
W zależności od planów użytkowania witryny jako narzędzia – powinna być ona budowana w nieco inny sposób. Projektant musi uwzględnić dla przykładu czy witryna będzie korzystać z płatnych form pozyskiwania ruchu lub bardziej tradycyjnego, organicznego ruchu z wyszukiwarek.
Informacje o strategii Twojej firmy wpływają więc bezpośrednio na formę strony internetowej. Jest to również powiązane z grupą docelową klientów – jak ich pozyskamy na stronę a następnie przekonamy do zakupu.
Jak określić strategię dla strony www?
- Ustal mierzalny cel dla witryny – ilość kontaktów, wartość sprzedaży itp.,
- ustal formę witryny – katalog, strona informacyjna, strona sprzedażowa itp.,
- określ jak zamierzasz pozyskiwać wejścia na stronę www,
- określ czy strona będzie publikować regularnie nowe treści,
- zaplanuj stopniową rozbudowę / modyfikacje wraz z upływem kolejnych miesięcy.
Krok 3 – Formy pozyskiwania wejść na stronę www
W dużym skrócie – formy te możemy podzielić na: płatne, bezpłatne i wydające się bezpłatne. Firmowa strona internetowa potrzebuje wejść aby generować klientów i we wczesnych etapach swojego życia, będzie wymagać od nas nieco więcej uwagi w tym zakresie.
Do form płatnych zaliczyć możemy:
- Kampanie reklamowe GoogleAds,
- kampanie reklamowe w social media,
- reklamy outdoorowe – bilboardy, plakaty, szyldy itp.,
- reklamy drukowane – ulotki, katalogi, wizytówki itp.,
- reklamy w mediach tradycyjnych – radio, telewizja, prasa,
- reklamy w serwisach internetowych,
- promowanie przez influencerów,
- płatne kampanie mailingowe,
- i inne.
Do form bezpłatnych zaliczyć możemy:
- Linki w korespondencji e-mail,
- linki w profilach social media,
- bezpłatne katalogi firm online,
- polecenia klientów,
- Google Maps,
- i inne.
Do form bezpłatnych pozornie zaliczyć możemy:
- Blog firmowy,
- ruch z wyszukiwarki,
- własne kampanie mailingowe,
- profile social media,
- i inne.
Haczyk w formach bezpłatnych pozornie polega na tym, że aby generować bezkosztowo wejścia na stronę internetową – trzeba jednak wykonać pewną ilość pracy. Dla przykładu – blog firmowy potrzebuje stałego dopływu artykułów aby linki do nich pojawiały się w wyszukiwarce. Za samo kliknięcie w link nie płacimy jak w przypadku kampanii reklamowych – lecz ponosimy koszty w postaci czasu poświęconego na napisanie tekstów lub wynagrodzenia copywritera.
Krok 4 – Design strony www
Profesjonalny Web Design jest procesem skomplikowanym i wymagającym czasu a więc również i kosztownym. Alternatywa w postaci kreatorów witryn z pewnością istnieje, jednak wiąże się z szeregiem problemów, które stają się oczywiste dopiero z biegiem czasu.
Na firmową stronę internetową trzeba patrzeć jak narzędzie – inwestycję, która będzie stanowić reprezentację biznesu w internecie. Bardzo łatwo interpretować wydatek na jej stworzenie jako koszt a nie długoterminową korzyść.
Cechy profesjonalnego projektowania stron www:
- Fachowe doradztwo,
- rozwiązania projektowane od podstaw pod potrzeby firmy,
- pełna kontrola nad każdym elementem wyglądu i funkcjonowania strony,
- adaptacja dobrych sprzedażowych i marketingowych praktyk,
- możliwość pełnej rozbudowy serwisu i modyfikacji,
- lepsza optymalizacja szybkości i SEO,
- unikalny wizerunek,
- wsparcie posprzedażowe,
- i inne.
Cechy bezpłatnych kreatorów stron i szablonów:
- Niskie koszty,
- krótki czas uruchomienia witryny,
- zazwyczaj słaba jakość wizualna – schematyczność,
- słaba optymalizacja SEO i szybkości,
- brak wsparcia,
- identyczny wygląd strony u innych firm / konkurencji.
W praktyce autorski design zawsze wygrywa z kreatorem – czy to na poziomie wizualnej prezentacji czy technicznego standardu wykonania. Zwykle pierwsze problemy z szablonami pojawiają się wtedy, gdy chcemy dokonać modyfikacji w witrynie, których autor szablonu nie przewidział.
Firmy świadczące tego typu, tanie usługi nastawione na szybki zysk – zwykle nie posiadają wiedzy wykraczającej poza zakup “gotowca” i uzupełnienia go treścią – znacząco ograniczając możliwości modyfikacji.
Krok 5 – Funkcje specjalne firmowej strony internetowej
Warto również zastanowić się, jakich dodatkowych modułów będziemy potrzebować. Bazowa funkcjonalność strony www wynika bezpośrednio z jej typu i celów jakie ma realizować, lecz nasz biznes zawsze może oczekiwać od niej czegoś “ekstra”.
Przykłady funkcji specjalnych na stronie www:
- Blog firmowy,
- strefa klienta,
- zapisy do newslettera,
- kreatory produktu,
- funkcje e-commerce,
- wyszukiwarka produktów,
- integracje z zew. serwisami / usługami,
- wersje językowe,
- pop-up’y,
- i inne.
Krok 6 – Domena dla naszej strony www
Domena, czyli nazwa wpisywana w przeglądarkę. Wbrew pozorom to co się w niej znajduje, nie ma wpływu na pozycjonowanie storny na konkretne hasła. Liczy się tu bowiem zawartość tekstowa strony www a nie sama treść adresu.
Domena powinna być możliwie krótka i łatwa do zapamiętania, bez znaków jak myślniki itp. utrudniające przekazanie adresu np. telefonicznie lub zapamiętanie klientowi.
Koszt wykupu domeny jest zwykle porównywalny u większości dostawców – opłacany na okres 1 roku. Niektóre firmy oferują znaczne rabaty dla nowych klientów i ich pierwszego zakupu adresu internetowego.
Wykup wielu, bliźniaczych nazw domen i linkowanie ich do jednej witryny jest popularnym błędem i nie wpływa dodatnio na pozycję witryny – wręcz przeciwnie, każdy adres jest traktowany przez wyszukiwarkę jako osobna strona i jako taki – jako plagiat treści.
Krok 7 – Hosting dla witryny
Hosting / Serwer – czyli miejsce gdzie umieścimy pliki naszej strony www.
Tutaj musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na parametry techniczne hostingu – gdyż oferta u różnych dostawców jest bardzo zróżnicowana cenowo.
Prosta strona firmowa z kilkoma podstronami, nie będzie raczej potrzebować potężnego hostingu gotowego obsłużyć miliony wejść na godzinę. Niemniej jakość tej usługi wpływa na wiele parametrów działania storny – od czasu ładowania, ew. błędów kodu na optymalizacji SEO kończąc.
Serwer zwykle opłaca się z góry w okresie rocznym. Co niezwykle istotne – hosting i domena powinny być zakupione na dane naszej firmy a nie pośrednika. Funkcjonują one bowiem jak konto w banku – nie uzyskamy do nich dostępu, jeśli nie jesteśmy właścicielami. Przypadki gdy (zwykle najtańszy) wykonawca zarejestrował te usługi na siebie a później nagle zniknął – są bardzo powszechne.
Krok 8 – SSL
Nasza firmowa strona www będzie również potrzebować certyfikatu SSL dla domeny. Służy on do szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwisem – np. danych osobowych w formularzu kontaktowym.
Szyfrowanie danych utrudnia ich przechwycenie i odczytanie przez osoby trzecie i jest dziś standardem, wymaganym chociażby przez wyszukiwarkę Google jako istotny czynnik pozycjonujący witrynę.
Certyfikat opłacamy na okres 1 roku – podobnie jak domenę i musi być odnawiany regularnie.
Krok 9 – Optymalizacja strony www
Praca nad witryną nigdy się nie kończy. Optymalizujemy zarówno elementy techniczne – prędkość, czytelność, responsywność. Jak i te marketingowe – SEO, konwersje i utrzymanie uwagi.
Proces optymalizacji możemy jednak zacząć przeprowadzać dopiero gdy dysponujemy odpowiednim zestawem danych z realnego funkcjonowania strony. Identyfikując obszary wymagające dodatkowego nakładu pracy. Może to być przebudowa układu treści, korekty w tekstach aby lepiej się pozycjonowały lub usprawnienie widoku na urządzeniach mobilnych.
W praktyce niemożliwe jest aby projektanci (a szablony już całkowicie) przewidzieli na etapie projektowania wszystkie możliwe bolączki i potrzeby użytkowników.
Co można optymalizować na firmowej stronie www?
- skrócić czas ładowania strony,
- kompresować obrazy i grafiki,
- przepływ użytkowników na stronie,
- formatowanie treści pod SEO,
- przepisanie treści pod SEO,
- tytuły i meta-tagi pod SEO,
- interakcje z konkretnymi modułami,
- i inne.
Krok 10 – Statystyki ruchu na stronie www
Internet oferuje możliwość profilowania naszych klientów w sposób niedostępny dla innego typu mediów. Korzystając z systemów śledzenia ruchu możesz uzyskać szczegółowe informacje na temat tego skąd użytkownicy wchodzą na Twoją stronę, co na niej czytają i jakie interakcje podejmują.
Zdobyte tak dane można wykorzystać w przebudowie witryny lub ocenie skuteczności kampanii reklamowej, na która ponieśliśmy spore koszty. Statystyki dają nam wgląd w kondycję witryny i są podstawowym wyznacznikiem koniecznych do przeprowadzenia działań.