Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi dotyczące tworzenia plakatów
Zaprojektowanie idealnego plakaty to spore wyzwanie i wiąże się z podjęciem konkretnych decyzji jeszcze przed kreśleniem pierwszych wzorów i schematów. Poniżej prezentujemy listę najczęstszych pytań związanych z tym procesem.
Plakaty reklamowe – sprawdź ofertę
Jakie wymiary mają plakaty?
Najpopularniejszy w druku jest format “A”, którego wymiary prezentujemy poniżej.
- A0 – 841 x 1189 mm
- A1 – 594 x 841 mm
- A2 – 420 x 594 mm
- A3 – 297 x 420 mm
W zależności od zasobów technicznych danej drukarni – możliwy jest wydruk nawet niestandardowych wymiarów, w opcji jedno lub dwustronnej.
Jaki rozmiar plakatu wybrać?
Według zasady – im większy, tym bardziej przykuwa uwagę. Im więcej przechodniów zwróci na niego spojrzenie, tym większy odsetek zapozna się z komunikatem i może w rezultacie zainteresować się ofertą.
Jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem – warto odnaleźć złoty środek pomiędzy ilością plakatów a ich rozmiarem, gdyż większe formaty po prostu mają droższy koszt jednostkowy.
Czy plakaty reklamowe są skuteczne?
Jak w przypadku każdej formy reklamy – również i plakaty reklamowe są zależne od wielu czynników i trudno jest odpowiedzieć na to pytanie jednocznacznie. Poprawnie zaprojektowany plakat, prezentowany w złej lokalizacji nie osiągnie maximum swojego potencjału.
Nie zmienia to jednak faktu, że plakaty są ekonomicznie opłacalną formą promocji, nie wymagającą stałego nadzoru i dystrybucji. Oddziałują stale na odbiorców od momentu rozpoczęcia ekspozycji do czasu jej zakończenia.
Czytaj więcej: Skuteczność plakatów reklamowych
Co powinien zawierać plakat na wydarzenie?
Atrakcyjną wizualną reprezentację naszego eventu aby rozbudzić wyobraźnię i zachęcić potencjalnego uczestnika do poszukiwania dodatkowych informacji lub – w najlepszym wypadku – wykupienia biletu lub rezerwacji miejsca.
Niesamowicie istotna jest tutaj również czytelna data i godzina rozpoczęcia wydarzenia – paradoksalnie, często pomijana na wielu plakatach event owych.
Czytaj więcej: Plakat na wydarzenie – wszystko co musisz wiedzieć
Czy grafika na plakacie jest istotna?
Jest niezwykle istotna, gdyż pełni wiele funkcji niezbędnych do realizacji celu plakatu.
Grafika przyciąga uwagę, wzbudza emocje i tworzy w umyśle odbiorcy pierwsze wrażenie – zanim przeczyta on choć jedną linijkę zamieszczonej na plakacie treści. Czytelne, harmonijne i unikalne wizualnie plakaty zapadają w pamięć i w rezultacie lepiej konwertują klientów.
Jest to medium niewątpliwie opierające się na doznaniach wzrokowych.
Czy powinienem sam zaprojektować plakat czy zlecić to profesjonaliście?
Dziś projektować każdy może – niektórzy trochę lepiej, inni nieco gorzej. Finalnie jednak oszczędność kilkuset złotych na profesjonalnym projekcie niesie ze sobą ukryte koszty. Słabo zaprojektowany plakat zostanie powielony w druku, w rezultacie dając nam sporą ilość, niezbyt skutecznego materiału reklamowo.
Zakładając, że nasz plakat potencjalnie obejrzy 1000 osób – utrata nawet 1% konwersji oznacza minus 10 potencjalnych klientów. Jeśli nasz produkt kosztuje 100zł x 10 klientów = strata 1000 zł. Oszczędność na profesjonalnym designie jest więc bardzo pozorna – choć trudno mierzalna dla przeciętnego biznesu.
Czytaj więcej: Anatomia projektowania plakatów
Jak mierzyć skuteczność plakatu reklamowego?
Istnieje kilka metod oceny skuteczności kampanii plakatowej. Najprostszymi rozwiązaniami jest przekierowywanie klientów z plakatu na dedykowane podstrony lub witryny internetowe dedykowane kampanii – co pozwala zsumować liczbę wejść i określić wpływ plakatów na odbiorców.
Można również stosować kody rabatowe dystrybuowane wyłącznie na plakatach, które klient używałby przy zakupie produktu lub usługi.
Na jakim papierze wydrukować plakat?
Wszystko zależy od tego gdzie nasz plakat będzie eksponowany oraz czy jest to kampania o mikro-nakładzie czy wielkonakłądowa, gdyż lepsza jakość papieru oznacza większe koszty.
Większość drukarni oferuje wydruki na papierze kredowym w opcji matowej lub połysk, w gramaturze papieru od 100 do 350 g.
Zwykle opcja 130-17 g. jest wystarczająca do większości zastosowań.
Jakich kolorów użyć w projekcie plakatu?
Plakaty powinny posiadać żywe kolory, gdyż muszą przyciągać uwagę odbiorcy i wybić się z otoczenia w jakim się znajdują. Jeśli potencjalny klient nie spojrzy na plakat – nie ma znaczenia jakie treści zawiera.
Sprawdzają się tu idealnie czerwienie, jaskrawe odcienie żółtego oraz błękitu. Warto przy tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniego kontrastu pomiędzy elementami – aby nawet z dużej odległości możliwe było rozpoznanie co reprezentuje grafika danego plakatu.
Gdzie dystrybuować gotowe plakaty?
Plakaty mogą być dystrybuowane w wielu miejscach i lokacjach. Od oczywistych – jak punkty sprzedaży, biura oraz hale produkcyjne. Po dystrybucję w terenie, w specjalnie do tego wyznaczonych punktach.
Cyfrowe pliki plakatów nadają się również do umieszczania w social mediach, stronach internetowych powiązanych z marką oraz branżowych serwisach tematycznych.
Plakaty mogą również być dołączane jako załącznik wiadomości e-mail i wysyłane w ten sposób do odbiorców listy mailingowej.