Modernizacja i rozwijanie strony internetowej nigdy się nie kończy
Czynniki wpływające na jej rozwój mogą mieć charakter zarówno wewnętrzny (potrzeby firmy), jak i zewnętrzny (potrzeby konsumenta). Każdy chce jednak zrobić na użytkowniku dobre pierwsze wrażenie, bo to ono w znacznym stopniu definiuje późniejsze zachowanie naszego potencjalnego klienta.
W tym artykule przedstawimy po krotce 10 sposobów, jakie możesz natychmiast wprowadzić aby uczynić swoją stronę internetową lepszą.
10. Jasno określ czym zajmuje się twoja firma/witryna
Pracownicy Twojej firmy, jej stali klienci i Ty sam wiecie czego możecie się spodziewać. Problem tkwi w tym, że “świeży” konsument, który odwiedza stronę po raz pierwszy często aby dotrzeć do takiej prostej i w gruncie rzeczy podstawowej informacji – musi często przedrzeć się przez całą masę podstron i akapitów tekstu.
Zastosuj i wyeksponuj w widocznym miejscu te elementy:
- Określ czym zajmuje się Twoja firma,
- do kogo skierowana jest oferta,
- co otrzyma konsument,
- oraz jakie są korzyści ze współpracy właśnie z wami.
Maksimum wartościowej treści w minimalnej formie.
9. Dodaj / popraw przyciski call-to-action
Po naszym użytkowniku oczekiwalibyśmy podjęcia jakiejś interakcji – zazwyczaj kliknięcia w konkretny link lub wypełnienia formularza. W tej materii istnieje kilka sposobów na poprawienie konwersji i osiągnięcie lepszych efektów.
Przyciski powinny odróżniać się kolorystycznie od reszty elementów strony. Jeśli dominującą barwą witryny jest na przykład czerwień – przyciski powinny być koloru zielonego, aby maksymalnie wyciąć je z tła strony www i zwrócić uwagę użytkownika.
Dobrą praktyką, potwierdzoną w statystykach i analityce jest informowanie konsumentów co stanie się gdy klikną w dany przycisk. Krótka notka pod nim, w stylu: “zostaniesz przeniesiony do formularza kontaktowego”, pomaga zwalczyć naturalny odruch internautów do unikania nachalnych reklam i zwiększa w praktyce klikalność.
Sam tekst przycisku też można zoptymalizować. Forma personalno-osobowa konwertuje lepiej od innych, dla przykładu:
- Stwórz swoje konto
- Stwórz moje konto – ok. 25% więcej kliknięć.
8. Lepsza nawigacja na stronie www
Zasada jest dość prosta – eksponujemy te elementy nawigacji, jakie chcemy aby użytkownik kliknął.
Przesadnie rozbudowane menu główne witryny przyniesie odwrotny efekt od zamierzonego i utrudni poruszanie się po stronie internetowej. Warto rozbić je wtedy na działy główne oraz np. menu boczne, konkretnych podstron w danej kategorii. Okruszki i ścieżki informujące konsumenta, gdzie aktualnie znajduje się w strukturze treści są niezbędne w przypadku średnich witryn – mają ponadto pozytywny wpływ na ocenę SEO.
Na podstronach niezwiązanych bezpośrednio z daną ofertą – warto dodać odnośniki do innych, popularnych treści na naszej stronie. Jeśli piszemy bloga – warto w każdym poście linkować do oferty związanej bezpośrednio z tematem artykułu.
7. Wersja mobilna
O konieczności wdrożenia wersji dla urządzeń przenośnych powiedziano już w ostatnich latach chyba wszystko. O ile w praktyce ruch mobilny stanowi jedynie kilkanaście % wszystkich odwiedzających – nie mogą oni zostać bezpośrednio odcięci od zasobów naszej strony internetowej.
Wersja mobilna lub responsywna strony www to prostsze przeglądanie treści, wygoda i wychodzenie na przeciw potrzeba konsumentów.
Warto również zaznaczyć, że Google wdrożyło algorytm w swojej wyszukiwarce mobilnej, który promuje i podbija w wyżej w wynikach strony zoptymalizowane dla urządzeń mobilnych.
6. Usuwanie ślepych zaułków
Jeśli użytkownik trafił już na naszą stronę www – chcemy go na niej jak najdłużej zatrzymać.
Jeśli trafi on na taki przysłowiowy “ślepy zaułek” jak np. koniec artykułu, gdzie nie będą dla niego dostępne żadne inne linki – istnieje duża szansa, że nasza stronę po prostu opuści. Optymalizując witryną pod kątem utrzymania uwagi odbiory, możemy przerzucać go pomiędzy różnymi treściami i zyskiwać więcej wartości z pojedynczego wejścia na nasz serwis.
- Na końcu artykułów bloga warto dodać linki do innych postów.
- Na końcu oferty warto umieścić linki do innych usług/produktów.
- Jeśli oferujemy fizyczne produkty – warto zaproponować produkty podobne lub kompatybilne.
5. Usuwanie sliderów
Z doświadczenia wiemy, jak nasi klienci bardzo je kochają. Slider na stronie głównej stał się tak niezbędnym elementem, że mało kto zdaje sobie sprawę – że jest praktycznie BEZWARTOŚCIOWY.
Twarde dane analityczne z wielu witryn pokazują, że średnio mniej niż 20% użytkowników ogląda już drugi slajd. Im dalej i ich liczba slajdów jest większa – tym oczywiście wygląda to gorzej. W praktyce więc dużo lepiej jest zastąpić taki moduł np. dużym zdjęciem lub rozbić zaprojektować coś zupełnie innego.
Sama idea promowania w ten sposób ważnych dla nas informacji jest wypaczana z prostego powodu, że nikt tego realnie nie czyta.
4. Informacje o zespole
Konsumenci szukają informacji o tym, z kim podejmą w przyszłości współpracę. Strona “o nas” lub “o zespole” jest zwykle jedną z najczęściej czytanych w całym serwisie www. Wykorzystaj ten fakt do zaprezentowania swojej firmy jako prowadzonej przez ekspertów i znawców danej dziedziny.
Warto przemycić odrobinę elementów personalnych aby dodać indywidualnego charakteru. Ujednolicone zdjęcia kadry, a więc realnych osób z którymi klient będzie miał kontakt są odbierane bardzo pozytywnie.
3. Wymień grafiki na fotografie
Mając do wyboru urozmaicenie treści grafikami lub zdjęciami – zawsze wybieraj zdjęcia. Psychologicznie lepiej reagujemy na sylwetki ludzi i jesteśmy bardziej podatni na wpływ obserwując ich zachowanie. Zdjęcia z uśmiechniętymi osobami są w tym wypadku najlepiej konwertującymi elementami wizualnymi – budując poczucie zaufania, satysfakcji oraz gwarancji – choć tylko podświadomej.
Warto również zadbać aby zdjęcia użyte na stronie www były profesjonalne – a nie np. wykonane na szybko telefonem.
Alternatywą są banki zdjęć, oferujące komercyjne fotografie za opłata – choć oczywiście, nie możemy ich wykorzystać jako substytuty naszych produktów/usług.
2. Usuń flash
Jeśli twoja strona korzysta jeszcze z flash’a – to jej termin ważności upłynął już dawno, dawno temu.
Technologia ta zostaje powoli wycofana na rzecz innych, bardziej praktycznych rozwiązań. Elementy wykonane we flashu nie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych – więc twój potencjalny klient ma wrażenie, że strona po prostu nie działa poprawnie lub nie funkcjonuje w ogóle.
Czasy pstrokatych animacji i przesadnie rozbudowanych stron są już przeszłością.
1. Dopisz treści
Dodawanie treści do strony ma wielowymiarowy wpływ zarówno na jej odbiór przez konsumenta, jak i przez wyszukiwarki.
Im więcej informacji, tekstów, faktów – tym strona jest bardziej wartościowa dla użytkownika, który zapewne szuka właśnie rozwiązania swojego problemu. Fakt ten zauważa również wyszukiwarka Google, która podnosi w wynikach strony (jej zdaniem) oferujące najlepszą jakość wiedzy i obsługi internauty.
- Regularne postowanie zapewnia, że treści są aktualne,
- daje powód użytkownikowi do powrotu na stronę za jakiś czas,
- więcej treści – więcej słów kluczowych,
- więcej podstron – więcej linków w Google.