GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

O kopiowaniu konkurencji słów kilka

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

1 czerwca, 2015

Powielanie wzorców podpatrzonych u rynkowych rywali wydaje się dobrym pomysłem na rozwój

W naszej pracy bardzo często spotykamy się z postawą klientów wyrażaną w bardzo prosty sposób: “Nasz konkurent robi u siebie X, więc my też powinniśmy to zrobić w ten sam sposób”.  Pozornie jest to dobry tok rozumowania lecz bardzo łatwo wskazać w nim logiczne luki i problemy wynikające z takiego podejścia do kształtowania tożsamości własnej firmy.

Postaramy się teraz nico przybliżyć to zagadnienie i zaprezentować nasz punkt widzenia.

kopiowanie-konkurencji-marketing

Skupiając się na konkurencji nie skupiamy się na naszym kliencie

Zastosowanie tego samego wzorca w żadnym wypadku nie oznacza osiągnięcia takiego samego efektu. Jest to dość logiczna konkluzja, jednak zostaje zepchnięta na bok przez uprzedzenia i strach przed dokonywaniem ryzykownych decyzji. Od strony psychologicznej łatwiej jest nam dokonać wyboru i oprzeć się na wzorcu – mając przeświadczenie, że ktoś już taką decyzję podjął przed nami, niż wkroczyć w zupełnie obce terytorium.

Więc kopiujemy na masową skalę – teksty ofert, slogany i hasła reklamowe, układy materiałów reklamowych i wygląd naszych stron internetowych. Powielamy nawet takie elementy jak metody sprzedaży i dystrybucji produktów lub sposób obsługi konsumenta.

Z jednej strony chcemy więc budować własną markę i wizerunek firmy, z drugiej jednak dążymy często to przekształcenia się w kolejną podróbkę tej lub innej firmy, która zapewne również czepie wzorce z jakiegoś źródła.

Zamiast skupiać się na byciu czymś innym niż jest w rzeczywistości – firma powinna szukać kierunku pośród własnych klientów, rozwijać własne pomysły i być inspiracją dla innych – a nie odwrotnie.

Konkurencja zwykle nie ma pojęcia co robi

Najczęściej spotykamy się z zagadnieniem kopiowania konkurencji przy projektowaniu stron internetowych. Zwykle  to duże wydarzenie dla firmy, zazwyczaj wymiana kilku-kilkunastoletniej witryny na zupełnie nową. Jest więc, co zrozumiałe –  spore zaangażowanie i chęć ze strony zamawiającego do osiągnięcia jak najlepszego efektu.

Problem pojawia się w momencie, gdy klient jako wzór podaje strony firm konkurencyjnych, które zazwyczaj są bardzo schematyczne, toporne, pozbawione kropli kreatywności i po prostu przestarzałe pod względem technicznym jak i marketingowym.  Niejednokrotnie zamawiający usilnie pozostają  przy takich schematach w rezultacie otrzymując równie mało imponującą witrynę, która nadaje się do poprawek już w momencie jej powstania.

Jeśli dziś wzorujemy się na konkurencji, a ona jutro znów wykona krok do przodu – zawsze będziemy w tyle, bo taki jest koszt pogoni za przysłowiowym zajączkiem.

kopiowanie-konkurencji-marketing-2

W tłumie nie istniejesz

Możemy powielić prawie wszelkie schematy lecz nie oznacza to jednak, że osiągniemy identyczne efekty. Na sukces firmy wpływa bardzo duża ilość czynników z których wiele pozostaje poza bezpośrednią kontrolą. Jeśli coś sprawdza się w przypadku firmy X, niekoniecznie sprawdzi się dla firmy Y.

Często przykładamy bardzo dużą uwagę na elementy, które w rezultacie nie mają bezpośredniego wpływu na sukces. To czy menu na stronie będzie poziome czy pionowe a czcionka czarna czy granatowa z pewnością jest ważne do pewnego momentu – nie spowoduje jednak 20-30% wzrostu sprzedaży.

Czasami warto więc zaryzykować alternatywne podejście i wyjść przed szereg zamiast mechanicznie powielać wzorce i schematy. Ostatecznie może przynieść to nam więcej korzyści niż w przypadku gdy znajdujemy się w olbrzymim worku bliźniaczo podobnych firm, ofert i sloganów.

Podsumowanie

Dlaczego więc kopiujemy konkurencję? Zapewne dlatego iż chcemy odnieść sukces i poszukujemy drogowskazów i wskazówek w działaniach innych. Jednak nie możemy zapominać, że historia każdej firmy jest inna i jej dorobek czyni ją diametralnie różną w stosunku do innych podmiotów działających na rynku.

Indywidualność, rozpoznawalność i unikatowe podejście do konsumenta to cechy za jakimi powinniśmy podążać. Stojąc w cieniu innych najprawdopodobniej sami nigdy nie odniesiemy sukcesu.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności