GrupaPNS – kreatywność dla firm – projektowanie ulotek & projektowanie stron www logo

O kopiowaniu konkurencji słów kilka

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

1 czerwca, 2015

Powielanie wzorców podpatrzonych u rynkowych rywali wydaje się dobrym pomysłem na rozwój

W naszej pracy bardzo często spotykamy się z postawą klientów wyrażaną w bardzo prosty sposób: „Nasz konkurent robi u siebie X, więc my też powinniśmy to zrobić w ten sam sposób”.  Pozornie jest to dobry tok rozumowania lecz bardzo łatwo wskazać w nim logiczne luki i problemy wynikające z takiego podejścia do kształtowania tożsamości własnej firmy.

Postaramy się teraz nico przybliżyć to zagadnienie i zaprezentować nasz punkt widzenia.

kopiowanie-konkurencji-marketing

Skupiając się na konkurencji nie skupiamy się na naszym kliencie

Zastosowanie tego samego wzorca w żadnym wypadku nie oznacza osiągnięcia takiego samego efektu. Jest to dość logiczna konkluzja, jednak zostaje zepchnięta na bok przez uprzedzenia i strach przed dokonywaniem ryzykownych decyzji. Od strony psychologicznej łatwiej jest nam dokonać wyboru i oprzeć się na wzorcu – mając przeświadczenie, że ktoś już taką decyzję podjął przed nami, niż wkroczyć w zupełnie obce terytorium.

Więc kopiujemy na masową skalę – teksty ofert, slogany i hasła reklamowe, układy materiałów reklamowych i wygląd naszych stron internetowych. Powielamy nawet takie elementy jak metody sprzedaży i dystrybucji produktów lub sposób obsługi konsumenta.

Z jednej strony chcemy więc budować własną markę i wizerunek firmy, z drugiej jednak dążymy często to przekształcenia się w kolejną podróbkę tej lub innej firmy, która zapewne również czepie wzorce z jakiegoś źródła.

Zamiast skupiać się na byciu czymś innym niż jest w rzeczywistości – firma powinna szukać kierunku pośród własnych klientów, rozwijać własne pomysły i być inspiracją dla innych – a nie odwrotnie.

Konkurencja zwykle nie ma pojęcia co robi

Najczęściej spotykamy się z zagadnieniem kopiowania konkurencji przy projektowaniu stron internetowych. Zwykle  to duże wydarzenie dla firmy, zazwyczaj wymiana kilku-kilkunastoletniej witryny na zupełnie nową. Jest więc, co zrozumiałe –  spore zaangażowanie i chęć ze strony zamawiającego do osiągnięcia jak najlepszego efektu.

Problem pojawia się w momencie, gdy klient jako wzór podaje strony firm konkurencyjnych, które zazwyczaj są bardzo schematyczne, toporne, pozbawione kropli kreatywności i po prostu przestarzałe pod względem technicznym jak i marketingowym.  Niejednokrotnie zamawiający usilnie pozostają  przy takich schematach w rezultacie otrzymując równie mało imponującą witrynę, która nadaje się do poprawek już w momencie jej powstania.

Jeśli dziś wzorujemy się na konkurencji, a ona jutro znów wykona krok do przodu – zawsze będziemy w tyle, bo taki jest koszt pogoni za przysłowiowym zajączkiem.

kopiowanie-konkurencji-marketing-2

W tłumie nie istniejesz

Możemy powielić prawie wszelkie schematy lecz nie oznacza to jednak, że osiągniemy identyczne efekty. Na sukces firmy wpływa bardzo duża ilość czynników z których wiele pozostaje poza bezpośrednią kontrolą. Jeśli coś sprawdza się w przypadku firmy X, niekoniecznie sprawdzi się dla firmy Y.

Często przykładamy bardzo dużą uwagę na elementy, które w rezultacie nie mają bezpośredniego wpływu na sukces. To czy menu na stronie będzie poziome czy pionowe a czcionka czarna czy granatowa z pewnością jest ważne do pewnego momentu – nie spowoduje jednak 20-30% wzrostu sprzedaży.

Czasami warto więc zaryzykować alternatywne podejście i wyjść przed szereg zamiast mechanicznie powielać wzorce i schematy. Ostatecznie może przynieść to nam więcej korzyści niż w przypadku gdy znajdujemy się w olbrzymim worku bliźniaczo podobnych firm, ofert i sloganów.

Podsumowanie

Dlaczego więc kopiujemy konkurencję? Zapewne dlatego iż chcemy odnieść sukces i poszukujemy drogowskazów i wskazówek w działaniach innych. Jednak nie możemy zapominać, że historia każdej firmy jest inna i jej dorobek czyni ją diametralnie różną w stosunku do innych podmiotów działających na rynku.

Indywidualność, rozpoznawalność i unikatowe podejście do konsumenta to cechy za jakimi powinniśmy podążać. Stojąc w cieniu innych najprawdopodobniej sami nigdy nie odniesiemy sukcesu.

Nasze realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio

Poczytaj również...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności